Terug naar overzicht
EuroSys voip
Maak een afspraak

Telecom Solutions

VoIP-telefonie

Is je bedrijf mee met de nieuwste technologie in telecom? Dan maakt het gebruik van VoIP (Voice over IP). Alle telefoonverkeer verloopt dan over IP-netwerken. Bij een IP-netwerk denk je in eerste instantie aan het internet, maar ook binnen het bedrijf werk je over een IP-netwerk. Eenvoudig, voordelig en flexibel. Ontdek hier alle voordelen. 


Wat is VoIP-technologie?

Traditionele telefooncentrales maken gebruik van analoge lijnen en ISDN, maar nieuwe telefooncentrales werken op basis van VoIP. Voice over Internet Protocol regelt het telefoonverkeer online via een telefooncentrale. Als gebruiker kan je telefoneren met een laptop, tablet, smartphone of desktoptoestel. Je belt als voorheen met een vast nummer. 

VoIP koppelt telefonie aan IT en is aan een heuse opmars bezig. Logisch, want het biedt (veel) meer mogelijkheden. 

Kwaliteitsgarantie of niet 
Je kan VoIP oproepen kwalificeren onder 2 types: met kwaliteitsgarantie en zonder kwaliteitsgarantie. 

Zodra gesprekken verlopen via de internetverbinding kan er geen garantie geboden worden op de kwaliteit van het gesprek. Dit komt omdat je niet in de hand hebt via welke weg de gedigitaliseerde spraak pakketjes over het internet worden verstuurd. Dit heeft tot gevolg dat er pakketjes vertraging kunnen hebben, niet volledig aankomen of soms helemaal niet aankomen wat op zijn beurt weer resulteert in gesprekken met echo, haperingen of wegvallen van gesprekken. 

Er zijn wel een aantal technologieën die erin slagen om dit te verhelpen en te verbeteren.  

Een andere optie is te kiezen voor een klassieke operator zoals Telenet of Destiny. Zij kunnen wel garantie bieden op de gesprekskwaliteit omdat zij het verkeer op de VoIP lijn monitoren en bijsturen waar nodig.  

Welke voordelen biedt VoIP? 

De voordelen van VoIP zijn talrijk en betekenen een revolutie voor het regelen van inkomende en uitgaande oproepen in bedrijven. 

Meer flexibiliteit 
Een VoIP toestel (desktop telefoontoestel, laptop, smartphone) kan je koppelen op eendere welke locatie. Binnen het bedrijf, betekent dit dat je hierdoor in iedere ruimte waar je kan connecteren op het interne netwerk, kan telefoneren. Buiten het bedrijf, kan je zo eender waar telefoneren, waar je een internetverbinding ter beschikking hebt. Externe werknemers die thuis of bij klanten zitten, bellen gewoon intern via de configuratie – een app op de telefoon – of een softphone op de laptop via de VoIP telefooncentrale. 

Meer controle 
De huidige VoIP technologie voorziet uitgebreide functionaliteiten voor het routeren van gesprekken, keuzemenu’s, integratie met bestaande applicaties. Inkomende oproepen van klanten worden op deze manier vlot behandeld, door de juiste persoon. Ook zijn er uitgebreide rapporteringsfuncties met een muisklik beschikbaar. Hieruit kan je o.a. de bezettingsgraad vlot afleiden. VoIP heeft ook een rapporteringsfunctie. Waar is het precies misgegaan? 

Kostenbesparing 
VoIP kan de kosten van oproepen drukken. Zo blijven de oproepen tussen verschillende vestigingen die gekoppeld zijn, interne gesprekken en zijn dus kosteloos. Je kan met meerdere operatoren werken, waardoor je kan opteren om internationale gesprekken via het internet te laten verlopen. De tarieven hiervoor zijn aanzienlijk lager. Kies je voor een telefooncentrale in de cloud, dan hoef je geen grote investering te doen en hoef je geen fysieke telefooncentrale meer te onderhouden.  

Hoe werkt het? 

Het systeem blijkt in de praktijk gebruiksvriendelijk, zeker voor bezitters van een smartphone en laptops. Download en installeer een app via de Play Store (Android) of Apple App Store (iOS) of voeg een softphone toe op je laptop. De app vraagt een code en geeft de melding dat je geregistreerd bent. Daarnaast is het nog steeds mogelijk om te werken via een telefoontoestel. Dit is dan een IP-toestel, welk in het netwerk gekoppeld kan worden.  

Een technieker van EuroSys geeft ook wat uitleg bij het bedienen van de app of telefoontoestel.
Vaak gestelde vragen van werknemers: 

  • Hoe zie ik de historiek van de gesprekken? 
  • Hoe raadpleeg ik de contacten? 
  • Hoe verbind ik iemand door? 
  • Hoe zet ik mijn toestel op Mute? 
  • Hoe zet ik mijzelf op Busy? (= doorschakelen) 

Hoe verloopt de implementatie?

voip implementatie eurosys

Het integreren van VoIP-telefonie in een onderneming gebeurt bij EuroSys volgens een vast stappenplan. 

1.     Technieker komt langs om in detail te bespreken wat er moet geïnstalleerd worden: groepen, gebruikers, keuzemenu’s, route, … Daarna volgt de configuratie. 

2.      EuroSys installeert de nieuwe centrale naast de bestaande om de continuïteit/bereikbaarheid te garanderen. Daarna volgt een (kort) schakelmoment. 

3.      Gebruikers/werknemers leren de functionaliteiten van het systeem kennen. Er wordt door de technieker een uitleg gegeven over het gebruik van de app of toestel. Ook voor kleine aanpassingen aan de centrale – bijv. gebruiker toevoegen/verwijderen – is een korte opleiding mogelijk. 

Waarmee hou je best rekening?

Er zijn wel valkuilen waardoor je als bedrijf niet het maximale potentieel uit VoIP haalt. De netwerkstructuur moet zeker in orde zijn. Concreet: is de vereiste bekabeling aanwezig? En zijn er niet te veel switchen na elkaar? Die leiden immers tot kwaliteitsverlies. 

Als werknemers de app op hun smartphone installeren, dan is een goede dekking – 4G of Wifi - essentieel. Kortom, alleen met een goede infrastructuur kun je als bedrijf ten volle profiteren van de voordelen van VoIP.  

VoIP in je bedrijf?

Is VoIP iets voor uw bedrijf? Om dat te weten te komen formuleer je best een antwoord op volgende vragen: 

  • Wat zijn de noden? 
  • Wat zijn de functies die VoIP je biedt? 
  • Welke besparing levert VoIP op?  

Er zijn twee mogelijkheden bij de installatie: een fysieke centrale of een centrale in de cloud. Klanten die al heel wat stappen naar de cloud hebben gezet, kiezen eerder voor de tweede optie. 

EuroSys helpt je op weg 

voip systemen eurosys

EuroSys kiest ervoor om meerdere VoIP systemen aan te bieden. Zo kunnen we het beste systeem aanbieden naargelang de behoefte. Bekijk onze VoIP-oplossingen op onze website.

Meer weten over de implementatie van VoIP in je bedrijf? Neem dan contact op met Bert of Pascal van ons Telecom salesteam!

Bert Vanstreels
Telecom Consultant

M. +32 493 51 55 89
[email protected]

Pascal Bellefroid
Telecom Consultant

M. +32 474 98 09 52
[email protected]