Terug naar overzicht
ALS

Toegepaste oplossingen

Maak een afspraak

ALS

Veel minder betalen voor een betere service

Eurosys begeleidde ALS bij overschakeling naar een Virtual Private Network 

Voor het dataverkeer tussen de verschillende vestigingen schakelde expeditiebedrijf ALS over van gehuurde directe lijnen naar een Virtual Private Network (VPN) via het internet. “Als Eurosys niet aan de alarmbel had getrokken, dan zaten we hier nu nog met die dure en onstabiele leased lines”, vertelt Geert Van Esser, operations manager bij ALS. Ook voor de omschakeling zelf rekende ALS op de vakspecialisten van Eurosys. 

ALS – ofwel Abnormal Load Services – beschikt wereldwijd over veertien vestigingen, met het hoofdkantoor in Groot-Brittannië. Als expeditiekantoor specialiseert het bedrijf zich in uitzonderlijk vervoer. De belangrijkste klant is kranengigant Komatsu, waarvoor ALS het vervoer van de nieuwe bouwmachines organiseert naar de dealers of rechtstreeks naar de klant. De 125 medewerkers van ALS nemen daarbij alles op zich, zowel het uiteindelijke transport als het nodige papierwerk. “Voor onze dagelijkse bedrijfsvoering hebben we continu heel wat dataverkeer nodig tussen de verschillende kantoren”, vertelt Geert Van Esser, die werkt in de Nederlandse vestiging in Ittervoort. “Tot voor kort lieten wij hiervoor het internet links liggen en verliep dit allemaal via leased lines. Deze gehuurde lijnen verbonden de verschillende kantoren rechtstreeks met elkaar. Ons hele mailgebeuren en alle belangrijkste softwaretoepassingen stonden op centrale servers in Groot-Brittannië. Zij beheerden het volledige IT-verhaal.” 

Frustraties 
De gehuurde lijnen – die een tiental jaar geleden werden geïnstalleerd - wekten op de werkvloer de nodige frustraties op. “De capaciteit van deze directe lijnen bedroeg amper 256 kb. Regelmatig vielen de verbindingen uit of zat alles vast door de beperkte capaciteit.” Niet alleen de medewerkers klaagden, ook de boekhouding kreunde onder de maandelijkse facturen. “Eén lijn kostte al snel 1500 euro per maand. Tel maar uit voor al onze vestigingen. Eigenlijk betaalden we gigantisch veel geld voor een barslechte service.” Vreemd genoeg bleef alles jarenlang bij het oude en ging ALS niet op zoek naar alternatieven. “Je weet hoe dat gaat. Waarom veranderen als het werkt, ook al verloopt het niet allemaal perfect. Zeker in Groot-Brittannië heerst een behoudensgezinde mentaliteit rond IT. Zonder de externe kijk van Eurosys waren we er nooit opgekomen om te veranderen. We wisten ook niets over eventuele alternatieven.” 

Datalijnen opzeggen 
Een drietal jaar geleden deed Eurosys zijn intrede bij ALS. Voor de nieuwe vestiging in Vilvoorde stond Eurosys in voor de installatie van het bedrijfsnetwerk, de computers en een server. “Via een kennis was ik met hen in contact gekomen”, vertelt Van Esser. “De hele installatie verliep perfect en was op een maand – van bestelling tot oplevering – afgehandeld.” Tijdens de nabespreking van deze geslaagde opdracht bracht Van Esser de problemen met de trage dataverbindingen ter sprake. “Eurosys adviseerde meteen om de datalijnen op te zeggen en te werken via het internet. Alles zou veel sneller werken met veel lagere maandelijkse kosten.” Het klonk te mooi om waar te zijn, zo dacht ook het Britse management er eerst over. “De onterechte angst voor internet zat er bij sommigen nog diep in”, vertelt Van Esser. “Pas na verschillende meetings was iedereen overtuigd.” Gelukkig stond de nieuwe CEO wel snel achter het verhaal. “Hij besliste om de nieuwe mailserver bij ons in Ittervoort te laten installeren. Ook het afschaffen van de gehuurde lijnen kreeg uiteindelijk groen licht.” 

Stabiele internetverbindingen 
Eurosys werkte een voorstel uit om een VPN te creëren door de combinatie van stabiele internetverbindingen – SDSL genaamd – met de firewall WatchGuard. “Per locatie zou dit ons nog maar 400 euro per maand abonnementsgeld kosten”, vertelt Van Esser. “Voor dit bedrag beschikken we over een stabiele capaciteit tot 2 megabit, tien maal sneller dan vroeger.” De overgang van het oude naar het nieuwe systeem verliep naadloos. “Samen met een specialist van Eurosys hebben we op enkele maanden tijd alle vestigingen afgereisd om de VPN te configureren. Pas toen alles volledig afgesteld was, schaften we de oude lijnen één na één af. Op de werkvloer merkten ze hier amper iets van.” Voor de eventueel bijkomende nieuwe vestigingen verloopt de integratie in het systeem nog eenvoudiger. “Eurosys doet de volledige set-up van de firewall en stuurt alles op. De mensen ter plaatse installeren het zelf via een eenvoudig systeem van ‘plug and play’.” 

Vaste IT-partner 
ALS is zeer tevreden over de nieuwe dataverbindingen en de samenwerking met Eurosys. “Het systeem werkt prima en is uitermate stabiel. De basisinvesteringen verdienen we door de lage maandelijkse kosten al na twee jaar terug. Dankzij dit succesverhaal groeide Eurosys terecht uit tot onze vaste IT-partner”, besluit Van Esser. 

Watchguard producten 
• Firebox Core X750e - in 2 vestigingen 
• Firebox Edge X10e - in 8 vestigingen 
• Firebox Edge X20e - in 3 vestigingen 
• Firebox Edge X20 - in 1 vestiging