Terug naar overzicht
Belisol

Toegepaste oplossingen

Maak een afspraak

Belisol

Eigen visie EuroSys op IT gaf de doorslag

Na een vergelijkende studie tussen mogelijke IT-partners ging Belisol in zee met EuroSys voor de volledige vernieuwing van de centrale IT-infrastructuur. “Zowel de betaalbare totaalservice als de eigen visie van EuroSys sprak ons aan”, vertelt Lode Fastré, IT-manager bij Belisol. De juiste keuze, zo bleek. “De migratie van de oude naar de nieuwe infrastructuur – een complex verhaal – heeft EuroSys op korte tijd perfect uitgevoerd.” Bij IT-vragen doen alle Belisol-kantoren beroep op de tweetalige helpdesk van EuroSys. 

De afgelopen jaren kende Belisol – dé specialist in ramen en deuren – een explosieve groei. Voortdurend openden nieuwe vestigingen de deuren. Het bedrijf telt inmiddels 59 zelfstandige verkoopskantoren, verspreid over België, Nederland en Frankrijk. Het hoofdkantoor in Hasselt stuurt het verkoopsnetwerk aan. Vlot dataverkeer tussen de centrale vestiging en de verschillende kantoren is daarbij een must. “En daar wrong het schoentje”, vertelt IT-manager Lode Fastré. “Onze IT-infrastructuur groeide spontaan met de organisatie mee. Op een gegeven moment stoot je tegen de limieten. Door het gestegen aantal gebruikers en het groeiende dataverkeer doken er voortdurend problemen op met de verschillende firewalls. Uiteraard tot grote ergernis van de kantoren. Constant hadden we tijdrovende discussies over waar de fout precies lag. Sommige kantoren dachten zelfs al aan een eigen IT-platform. Dat moesten we uiteraard vermijden.” 

‘Built for change’ 
Zo kon het niet langer. Onder de slogan ‘Built for change’ werkte de IT-afdeling een programma uit om de complete IT-infrastructuur te laten vernieuwen. “Bedoeling was om met deze volledige omschakeling niet alleen aan onze huidige behoeftes te voldoen. Ook wanneer de historische bedrijfsgroei zou aanhouden, moesten we nog voor jaren goed zitten. We zochten dus een uitbreidbaar systeem dat probleemloos meegroeit met onze organisatie. Zo willen we bijvoorbeeld op termijn overstappen naar een centraal ERP-systeem.” 
Een ander belangrijk aspect was de flexibiliteit. “Elk kantoor heeft zijn eigen lokale hardwareleverancier, waardoor op het netwerk allerlei soorten machines draaien. Onze nieuwe IT-infrastructuur moest deze diversiteit probleemloos aankunnen. Ook het aansluiten van lokale nieuwe hardware mocht niet langer een pijnpunt vormen.” 

Selectieproces 
EuroSys nam als één van de kandidaten deel aan het selectieproces. “Zij boden een totaaloplossing tegen uiterst concurrentiële prijzen”, vertelt Fastré. “Maar het was vooral de eigen visie van EuroSys op IT die ons bekoorde. EuroSys kwam met duidelijke oplossingen, steeds op maat van onze behoeftes. Wanneer het moest, durfden ze ons tegenspreken.” 
De nieuwe IT-infrastructuur die EuroSys voorstelde, ging uit van met VMware gevirtualiseerde Citrix servers met centrale SAN opslagcapaciteit. De slecht functionerende IPsec VPN-verbindingen tussen de kantoren zouden verdwijnen voor SSL VPN’s. 

Stressvolle momenten 
“Ik zag de migratie met angst tegemoet”, bekent Fastré. Ondanks de grote uitdaging verliep alles volgens plan. “De kennis en ervaring die EuroSys in huis heeft, bewijzen op zo’n stressvolle momenten hun goudwaarde. Tot onze grote opluchting voerde EuroSys de volledige omschakeling feilloos uit, volledig volgens de afgesproken deadlines.” De beloofde resultaten lieten niet op zich wachten. “Het netwerk verloopt veel sneller, ook de betrouwbaarheid is nu optimaal. We besparen massa’s tijd aan onderhoud en het oplossen van problemen. Nieuwe software of updates rollen we eenvoudig centraal uit. Via het nieuwe systeem kreeg iedereen al een upgrade van Microsoft Office.”

Tweetalige gepersonaliseerde helpdesk 
Ook voor het verdere onderhoud en ondersteuning ging Belisol met EuroSys in zee. EuroSys zette in eigen huis een gepersonaliseerde helpdesk op waar alle medewerkers van Belisol – ook de Franstaligen – permanent terechtkunnen. Bij moeilijkere issues koppelen de helpdeskmedewerkers van EuroSys intern terug naar een team van vakspecialisten.

“EuroSys combineert de voordelen van een goed gestructureerde dienstverlener met een enorme flexibiliteit”, stelt Fastré. “Toen we onlangs na een stroompanne opnieuw moesten opstarten, stond er na amper een uur al een EuroSys-medewerker voor de deur.” Ook tekende Belisol in op iVITa, de virtuele systeembeheerder van EuroSys die het netwerk van Belisol van op afstand opvolgt. “De automatische maandelijkse rapportage geeft me daarbij een zeer handig overzicht van de gezondheid van onze systemen”, besluit Fastré.