

CSM
CSM boekt met twee vestigingen samen een jaaromzet van meer dan 20 miljoen euro. Als gespecialiseerd staalbedrijf laat CSM de IT-ondersteuning liever over aan een externe expert. EuroSys levert daarom al jaren IT-advies, diensten en technische begeleiding bij projecten.
“In elk productiebedrijf is IT belangrijk en bij ons is dat niet anders”, vertelt Rudi Vrysen, ICT-Manager bij CSM. “Als onze IT-infrastructuur zou haperen heeft dat onmiddellijk invloed op de productie van enkele belangrijke machines. Na 24 uur valt onze productie stil en kunnen 140 mensen hun werk niet meer uitvoeren. Aangezien de timing voor de productie vaak heel strikt is en we absoluut geen deadline mogen missen, is het cruciaal dat onze servers en toepassingen altijd beschikbaar zijn. IT stuurt de productiemachines aan, de engineeringafdeling werkt met CAD software en voor de opvolging van klanten kunnen we bijvoorbeeld niet zonder Outlook. Daarom zijn betrouwbare systemen en een goed IT-beheer onmisbaar.”
Een samenwerking van meer dan 10 jaar
Toen de vorige servers aan vervanging toe waren, ging CSM op zoek naar een nieuwe oplossing. “We werken al tien jaar op een uitstekende manier samen met EuroSys,” aldus Rudi Vrysen, “maar toch gingen we voor de vervanging van onze servers en storage terug de markt op. Dat waren we trouwens ook verplicht volgens ons ISO-certificaat. We hebben dus een aantal mogelijke ITdienstenleveranciers vergeleken, maar ook nu weer kwam EuroSys als beste uit de bus. Ze deden een mooi voorstel dat technologisch en financieel interessant was.”
Nieuwe servers en back-up
EuroSys installeerde een compleet nieuwe serveromgeving met een fysieke server die vanuit het hoofdkantoor van CSM draait, en acht virtuele servers. Tegelijk werden ook de storage en back-up grondig herbekeken. Op advies van EuroSys stapte CSM over naar nieuwe back-upoplossing. De nieuwe server was namelijk performanter, zodat het logisch was om ook voor een hedendaagse back-uptechnologie te kiezen.
Rudi Vrysen: “We gebruiken nu voor de back-up van onze gegevens Veeam software. Die is snel, werkt zeer goed en is ‘content aware’. Dat betekent dat we bijvoorbeeld één enkele mail die per ongeluk uit een mailbox is verwijderd, meteen kunnen recupereren. Dat was vroeger onmogelijk. We gebruiken Veeam zowel voor Exchange en SQL Server als voor SharePoint. Dankzij de virtualisatie van onze serveromgeving kunnen we bovendien bij een ramp, als alles zou uitvallen, heel makkelijk een virtuele server terug online zetten.”
EuroSys vernieuwde ook de WatchGuard firewalls, wat belangrijk was omdat de dreiging van virussen, hacking en spam toeneemt. Daarnaast vervangt EuroSys de laptops na vier jaar gebruik en de desktop pc’s wanneer nodig.
Permanente ondersteuning
Om er helemaal zeker van te zijn dat de productiemachines nooit stilvallen, heeft CSM ook een 24/7 servicecontract met EuroSys. “Voor ons is dat een soort verzekering dat we op elk moment hulp kunnen krijgen van de EuroSys helpdesk”, verklaart Rudi Vrysen. “Stel bijvoorbeeld dat er op zondag een probleem opduikt, dan krijgen ze dat tegen maandag weer in orde. Dat gebeurt allemaal op afstand: EuroSys heeft remote toegang tot onze servers.”
EuroSys monitort de systemen van CSM op afstand met hun centrale beheersysteem ivITa, dat voortdurend verschillende parameters meet. Bij de minste afwijking krijgen de technici van EuroSys een melding waarna ze een interventie kunnen inplannen. Dat gebeurt in eerste instantie op afstand door het overnemen van de schermen, maar indien nodig komt er iemand ter plaatse.
Meer collega dan dienstenleverancier
Het dagelijkse IT-beheer doet CSM deels zelf, maar via het serviceplan met EuroSys krijgt de onderneming ook een regelmatig onderhoud en updates. “Dan komen ze wel persoonlijk langs en dat stel ik ook op prijs”, zegt Rudi Vrysen. “Ik kan dan makkelijk de minder dringende vragen stellen die we tijdens de voorbije drie maanden hebben verzameld. Onze vaste contactpersoon bij EuroSys beschouwen we intussen meer als een goede collega dan als een dienstenleverancier. De samenwerking met EuroSys is voor ons een soort symbiose. We besteden een groot aantal belangrijke IT-taken uit aan hen omwille van twee redenen: omdat we er zelf geen tijd voor hebben – ik ben de enige IT’er in de organisatie - of omdat we er zelf geen know-how voor in huis hebben. EuroSys heeft zelf een heel breed palet gespecialiseerde mensen in dienst, waardoor ze over zeer veel kennis beschikken. Bovendien zijn ze ook beter op de hoogte van de nieuwste technologieën. Het is voor ons dus veel interessanter om samen te werken met een externe partner dan om intern informatici aan te werven. Alle kennis is bij EuroSys in huis, veel meer dan wij zelf zouden kunnen vergaren en onderhouden, en ze kunnen ons
altijd helpen. Ze kennen onze organisatie na al die jaren ook heel goed zodat we geen tijd verliezen als ze een probleem moeten oplossen of een nieuw project starten. Zo zullen ze binnenkort de dataverbinding tussen de twee vestigingen verbeteren door installatie van MPLS, een mechanisme om data veilig over een computernetwerk te transporteren. EuroSys geeft ons ook actief advies over nieuwe technologie. Ze organiseren regelmatig seminaries waar ze uitleg geven over de nieuwste mogelijkheden: heel interessant! Kortom, EuroSys is voor ons een stabiele partner die samen met ons naar oplossingen zoekt en alle inspanningen doet om problemen op te lossen.”
Over CSM
CSM nv werd in 1964 opgericht en is sindsdien uitgegroeid tot een van de belangrijkste bedrijven op het gebied van engineering, fabricage, conservering en montage van staalconstructies. De onderneming is internationaal actief in hoogbouw, industriële bouwwerken, bruggen, offshore, attracties voor pretparken, architectonische constructies en sleutel-op-de-deurprojecten. CSM heeft vestigingen in Achel en Hamont, goed voor samen 160 werknemers en 10.000 ton verwerkt staal per jaar.
www.csm.be
Neem vrijblijvend contact op voor advies op maat via: T. 011 60 90 10 of [email protected].