

Dakwerken Peters Leon
Dakwerken Peters Leon ging in zee met EuroSys voor volledige netwerkinfrastructuur “ICT op kantoor is volledig in orde, nu ICT op de werf”
Zaakvoerder Leon Peters was niet meteen overtuigd van de grootteorde van de investering in gloednieuwe netwerkinfrastructuur voor zijn groeiend dakwerkersbedrijf. Nu hij dagelijks de tijdswinst en de gestegen werkvreugde vaststelt, is hij uiterst tevreden over de genomen beslissing. Hij blikt zelfs al vooruit: “De ICT op kantoor is nu volledig in orde, nu gaan we voor ICT op de werf.”
Dakwerken Peters Leon viert dit jaar zijn dertigste verjaardag. Het bedrijf telt in totaal 22 werfmedewerkers en 5 administratieve krachten. Sinds enkele jaren worden klanten verwelkomd in een gloednieuwe toonzaal in Maaseik. Het bedrijf specialiseert zich in een totaalservice voor alle dakwerken, dakrenovatie en gevelbekleding. Vooral bij uitdagende opdrachten met een hogere moeilijkheidsgraad komen de bedrijfstroeven volledig tot hun recht.
Computer noodzakelijk kwaad
Tot 2007 stond Dakwerken Peters Leon onder leiding van de gelijknamige stichter. Dat jaar nam de zoon - eveneens Leon Peters – het familiebedrijf over. “We zijn heel lang een klein dakwerkersbedrijf zonder administratieve medewerkers of computers gebleven”, zo vertelt zoon Leon Peters. “Vader kwam nog uit een andere tijd. Hij richtte zich volledig op het kwaliteitsvol werk op de werf, een computer was voor hem een noodzakelijk kwaad. Zo lang het kon zonder, hebben we dat ook gedaan.”
Groeiscenario sinds 2007
Na de overname besluit de nieuwe zaakvoerder resoluut te gaan voor een groeiscenario. “Ik voelde dat we er klaar voor waren. Het vakmanschap en de ervaring hadden we alvast in huis.” Groeien betekent onvermijdelijk meer administratie. “Het team van administratieve medewerkers is sindsdien stelselmatig gegroeid van één naar vijf. Aanvankelijk werkten we met enkele losstaande computers, waarbij mijn pc fungeerde als centrale dataopslag. Op een gegeven moment hebben we een kleine server geplaatst, wat evenwel totaal ontoereikend was.”
Tergend traag
De gebrekkige ICT leidde in het groeiscenario tot steeds meer problemen. “Onze volledige klanten- en werfopvolging gebeurt met gespecialiseerde bouwsoftware. Omdat onze netwerkinfrastructuur een lachertje was, werkte alles tergend traag. Bijzonder frustrerend voor iedereen. Ook op vlak van backups was er amper tot niets geregeld. Ik voelde dat er dringend zaken moesten veranderen of er zouden ongelukken gebeuren.”
Polsen bij collega’s
Uiteindelijk neemt Leon Peters contact op met EuroSys. “Vooraleer EuroSys te contacteren heb ik in mijn zakennetwerk bij verschillende Limburgse ondernemers gepolst. EuroSys werd meermaals vermeld en kwam steevast als positieve referentie uit de bus.”
Na een eerste kennismaking stelde EuroSys een objectieve analyse op van de pijnpunten, gekoppeld aan een offerte. “Dat was vrij confronterend”, vertelt Leon Peters. “Allereerst wist ik niet dat het zo erg was, daarnaast verraste het prijskaartje me. EuroSys heeft ook alle nodige tijd genomen om ons uitgebreid toe te lichten wat het voorstel technisch inhield en waarom alles noodzakelijk was. Als ik een machine voor op de werf koop, ken ik als dakspecialist exact het rendement. Ik weet hoe snel een machine zichzelf terugbetaalt. Bij ICT zag ik als niet-kenner alleen maar het kostenplaatje, terwijl je dit ook als een investering met rendement moet beschouwen.”
Stijgend dagrendement
EuroSys plaatste een centrale server met Citrix, waarbij de aangesloten pc’s werken als thin cliënts. Deze configuratie biedt alle vrijheid voor werken op afstand en mobiel werken. “Als zaakvoerder breng ik voortdurend werfbezoeken. In de bouw is een half uur vertraging bij afspraken de normaalste zaak. Vroeger stond ik daar dan met mijn vingers te draaien. Nu log ik met mijn laptop in op het bedrijfsnetwerk en werk ik tijdens het wachten gewoon door. Mijn persoonlijk dagrendement stijgt enorm. Ook een collega die me sinds enkele maanden bijstaat met klantenbezoeken en calculatie, werkt veel thuis en op de baan.”
Tevreden medewerkers
Ook de administratieve medewerkers op kantoor zijn uiterst tevreden. “Ik merk dat deze investering ook de werksfeer enorm heeft bevorderd. Vroeger zorgde de ICT vooral voor ergernis en frustratie, nu loopt alles gesmeerd. Onze werfmedewerkers moeten in nette kledij voor de dag komen met een mooie bestelwagen en moderne machines, ook onze administratieve medewerkers verdienen uitstekend werkmateriaal.”
Naast de initiële aanschaf en configuratie koos Leon Peters ook voor de dienstenformule ‘Netwerk zonder zorgen’. “Zelf moeten we absoluut niets doen. EuroSys volgt alles proactief op. Dagelijks wordt er automatisch een online backup van onze systemen genomen. Sinds kort hebben we bij de helpdesk ook een vaste contactpersoon. Die kent ons systeem door en door, wat uitermate handig is voor vragen.”
ICT op de werf
Als voorzitter van Bouwunie Limburg kijkt Leon Peters verder dan zijn eigen bedrijf. “Het belang van ICT op de werf groeit. Ik ben er absoluut voorstander van dat werfdocumenten online te raadplegen zijn op de werf. Ook bestellingen moeten rechtstreeks vanop de werf kunnen gebeuren. Verder maakt de nieuwe registratieplicht in opdracht van de RSZ mijns inziens ICT op de werf noodzakelijk. Terwijl we vroeger elke werfmedewerker op het dak stuurden met een hamer en een nagelzak zullen we in de toekomst minstens de ploegverantwoordelijke moeten uitrusten met een tablet. We zijn op dat vlak nu gestart met een eerste tablet voor onze projectleider in opleiding. EuroSys integreerde dit toestel volledig in ons netwerk.
Voor de toekomst voorzie ik effectief een tablet voor elke ploegverantwoordelijke. Zo kunnen er bijvoorbeeld op de werf detailfoto’s gemaakt worden en meteen doorgestuurd worden naar het dossier. Ook de communicatie tussen de opeenvolgende ploegen van één project zal er alleen maar door verbeteren. Op deze manier is ICT zeker geen kost, maar helpt het ons voor kwaliteitsbewaking en om tijd en geld te besparen.”