Terug naar overzicht
Kristof Reekmans Glas Ceyssens

Toegepaste oplossingen

Maak een afspraak

Glas Ceyssens

Opnieuw solide basis voor 5 jaar

De administratieve medewerkers van Glas Ceyssens uit Heusden-Zolder konden begin 2015 opnieuw met de glimlach aan de slag. De verouderde serverinfrastructuur had stilaan zijn maximumcapaciteit bereikt, waardoor op de werkvloer de ergernis groeide. Met de installatie van nieuwe gevirtualiseerde servers en decentrale opslag bracht EuroSys redding. “De migratie naar de nieuwe infrastructuur verliep nagenoeg perfect”, stelt Kristof Reekmans, die als zelfstandig IT-consultant in naam van Glas Ceyssens het vervangingsproject opvolgde.

De afgelopen jaren kende Glas Ceyssens een sterke aanhoudende groei. Inmiddels telt het internationaal actieve familiebedrijf meer dan 150 medewerkers. Het indrukwekkende hoofdkantoor ligt in Heusden-Zolder, op de voormalige koolmijnsite. Glas Ceyssens biedt een totaalservice – van productie tot plaatsing en naservice – voor alle mogelijke glaswerken.

 Limieten bereikt

De sterke bedrijfsgroei legde steeds meer druk op de verouderde serverinfrastructuur die nog dateerde van 2009. Kristof Reekmans: “Met Microsoft Small Business Server had men toen gekozen voor een all-in oplossing. Deze complete serveromgeving van Microsoft richtte zich op kleinere KMO’s en was beperkt tot een gelimiteerd aantal gebruikers. Los van het feit dat de hardware de beoogde levensduur van vijf jaar had bereikt, was dit verhaal ook op technologisch vlak afgelopen. De servers hadden hun limieten op vlak van storage, rekencapaciteit en geheugen meer dan bereikt. Het trage opstarten van software, mailproblemen, het boekhoudprogramma dat niet meer vlot liep,… Geheel logisch leidde dit tot ergernis en frustraties bij de gebruikers.”

Nieuwe infrastructuur

Glas Ceyssens besloot het probleem structureel aan te pakken: er zou een volledig nieuwe serverinfrastructuur komen, opgebouwd vanaf scratch. Kristof Reekmans: “EuroSys is al jaren de vaste IT-partner van Glas Ceyssens. Zij hadden ook de vroegere servers geleverd en onderhouden. Toch wilden we hen challengen en niet zomaar de opdracht aan EuroSys toevertrouwen. Ik hou niet van gewoontehuwelijken, je moet elkaar fris houden.”

Vijf kandidaten

Kristof Reekmans knoopte gesprekken aan met vijf kandidaten, waarna al snel een shortlist van drie kanshebbers overbleef. “Elke mogelijke partner kreeg de mogelijkheid om de uitgetekende infrastructuur verder technisch in te vullen.” Uiteindelijk kwam EuroSys vanwege drie redenen als beste uit de bus. Kristof Reekmans: “Hun prijs was allereerst meer dan correct. Daarnaast hadden ze afgelopen jaren bewezen een betrouwbare partner te zijn. Ten derde - en voor mij persoonlijk een zeer belangrijke gegeven - straalde EuroSys het meeste expertise uit. De engineers van EuroSys die het technische voorstel en de verdere de implementatie kwamen toelichten, wisten waarover ze spraken. Ik ben zelf beslagen in IT, je merkt dan meteen wanneer er mensen tegenover jou zitten met kennis van zaken.”

Uiteindelijke configuratie

Na een grondige uitwisseling van verschillende ideeën kwam er een configuratie uit de bus met twee fysieke servers en meerdere virtuele servers. De dataopslag gebeurt niet centraal op een SAN, wel decentraal op de servers zelf. Kristof Reekmans: “Dit heeft in mijn ogen een maximale snelheid tot gevolg. De dataopslag moet niet over het netwerk gaan, maar gebeurt op lokale disks. Daarnaast vermijden we met deze oplossing een single point of failure. Als er één server met opslag faalt, kunnen we dankzij de virtualisatie vrij snel overschakelen naar de andere.”

Realisatie binnen de maand

Omdat Glas Ceyssens snel een oplossing wenste voor de dagelijkse ergernissen op de werkvloer, was een snelle implementatie noodzakelijk. Kristof Reekmans: “Tussen de ondertekening van het contract en oplevering lagen amper vier weken, met inbegrip van de kerstvakantie. De stapsgewijze migratie was zeer goed voorbereid door EuroSys, meteen ook de reden waarom dit nagenoeg rimpelloos en snel verliep. Ook ons productieproces wordt aangestuurd via de centrale serverinfrastructuur. Er is hiervoor geen enkele downtime geweest, wat toch van enorm belang is. Dit hadden we vooraf bijzonder goed doorgenomen.”

Serviceplan & ivITa

De nieuwe serverinfrastructuur functioneert momenteel tot ieders grote tevredenheid. Ook voor het frequent onderhoud rekent Glas Ceyssens op EuroSys. “We verlengden inmiddels ook het Serviceplan met EuroSys. Elke maand komt een vaste netwerkbeheerder van EuroSys vier uur langs om het systeem te controleren en updates door te voeren.” Aanvullend volgt de virtuele systeembeheerder ivITa vanop afstand de virtuele server die instaat voor de aansturing van de productie bij Glas Ceyssens. Deze server is van kritisch belang voor het bedrijf waardoor een permanente monitoring 7 dagen op 7, 24 uur op 24 geen overbodige luxe is. “Bij de minste afwijkende parameter in ivITa onderneemt EuroSys meteen actie om effectieve problemen te voorkomen”, zo licht Kristof Reekmans toe.

Helpdesk voor dagelijkse problemen

Daarnaast blijft ook de helpdesk van EuroSys het aanspreekpunt voor dagelijkse vragen en problemen. “De helpdeskmedewerkers kennen ons netwerk en helpen meteen wanneer nodig. We hebben echt het gevoel opnieuw over een stevige en solide basis te beschikken voor vijf jaar verdere groei. Prima resultaat, dus!”