Terug naar overzicht
Marc Beertens, ICT Manager Belisol

Toegepaste oplossingen

Maak een afspraak

Group A

Flexibiliteit, stabiliteit en beschikbaarheid

Het hoofdkantoor van ramen- en deurenproducent Group A, de ongeveer 100 Belisol-kantoren en de 15 Kwadro-vestigingen van de groep werken allemaal op een datacenter in de cloud. Dankzij de clouddiensten myWingu van EuroSys kunnen de gebruikers rekenen op een gegarandeerde stabiliteit en beschikbaarheid van de systemen en toepassingen. Zo krijgen hun klanten een betere service.

myWingu biedt alle typische voordelen van een cloud-aanpak: meer efficiëntie door de gecentraliseerde omgeving, een betere beveiliging en meer flexibiliteit. “EuroSys staat in voor al het beheer en zorgt ook voor systematische back-ups naar een tweede locatie”, vertelt Marc Beertens, ICT Manager bij Belisol. “Al onze gegevens staan dus centraal en veilig opgeslagen en ze zijn altijd bereikbaar via de cloud, ook mobiel. Het financiële plaatje is interessant: in plaats van te investeren in eigen hardware en onderhoud, betalen we aan EuroSys een vaste prijs per maand voor ons myWingu datacenter. Via EuroSys hebben we bovendien toegang tot heel gespecialiseerde kennis en uitgebreide technische expertise. We krijgen voor Belisol zelfs ondersteuning van een gepersonaliseerde servicedesk in het Frans en het Nederlands.”

Niet langer investeren in eigen datacenter

Group A had een paar jaar eerder al samengewerkt met EuroSys voor een virtualisatieproject en dat was erg goed verlopen. Toen Group A voor een nieuwe groeifase stond, bleek de bestaande IT-infrastructuur niet krachtig genoeg te zijn. Op dat moment stonden de servers nog in het eigen datacenter van de ramen- en deurenproducent. “We moesten ofwel onze infrastructuur vernieuwen en aanpassen aan een groter aantal gebruikers, inclusief een redundant datacenter, ofwel moesten we alles uitbesteden”, legt Marc Beertens uit. Group A bekeek de mogelijkheden samen met EuroSys. “Ze stelden toen voor om onze virtuele servers in hun datacenter op hun infrastructuur te laten draaien”, aldus Marc Beertens. “Alle bedrijfskritieke applicaties die onze kantoren gebruiken, draaien nu bij hen. Ons eigen datacenter bestaat nog maar wordt alleen nog gebruikt voor de centrale diensten van het hoofdkantoor.”

Goede klantenservice vereist optimale beschikbaarheid

In de myWingu cloud van Group A draait nu onder meer Equantis, een softwarepakket waarmee de kantoren de afmetingen van de ramen en deuren berekenen en op basis daarvan offertes maken. Ook de boekhoudpakketten – twee verschillende, voor België en Nederland – worden gebruikt via de cloud. Onmisbare technologie voor de klantenservice in de verkoopvestigingen, maar Group A had geen schrik om die uit te besteden – integendeel: “Gezien ons groeiende klantenbestand moesten we absoluut een optimale beschikbaarheid van die kritieke toepassingen voorzien en daarvoor kunnen we nu rekenen op de diensten van EuroSys”, bevestigt Marc Beertens. “Wij konden onmogelijk zelf investeren in een redundante opstelling en alles in eigen beheer houden. Dat zou veel te complex en te duur zijn geweest. Onze kernactiviteit is het maken van ramen en deuren, niet het bouwen van datacenters. Vandaar dat het logisch was om alles uit te besteden aan de experts van EuroSys, inclusief support en beheer. Als onze belangrijke toepassingen niet beschikbaar zouden zijn, is dat meteen een groot probleem. Wanneer bijvoorbeeld een verkoper een klant voor zich heeft in de winkel en dan geen berekening en offerte kan maken voor de ramen die de klant graag wil bestellen, geeft dat een zeer slechte indruk. De concurrentie in onze markt is heel scherp, dus we mikken op een perfecte klantenservice om ons van andere producenten te onderscheiden.”

Flexibel uit te breiden

Het datacenter via de cloud biedt Group A ruim voldoende capaciteit en snelheid, en kan indien nodig heel flexibel meegroeien met de organisatie. Gemiddeld zijn er nu ongeveer 100 gebruikers maar dat aantal varieert, omdat de verkopers vaak onderweg zijn. Zij werken ook wel van thuis terwijl anderen,
zoals de boekhoudafdeling, altijd op kantoor werken met hun professionele toepassingen. “Als we problemen of vragen hebben, kunnen we altijd terecht bij EuroSys”, zegt Marc Beertens. “Ze geven ons vaak hulp op afstand – remote support – maar indien nodig komen ze ter plaatse. Veel van onze grotere kantoren hebben een lokale IT-partner waarmee EuroSys samenwerkt om problemen op te lossen.”

Vlotte overstap naar de cloud

De overstap naar de cloud verliep erg vlot. Na de installatie van de virtuele servers in het datacenter van EuroSys, voerde de ITpartner eerst een aantal tests uit om te checken of alles goed zou functioneren. Daarna gebeurde – tijdens het weekend - geleidelijk de verhuis van alle gegevens naar het nieuwe systeem. Eerst kwam Equantis aan de beurt, daarna ook de andere softwarepakketten. “Het was een grote klus maar EuroSys heeft alles in goede banen geleid en ook prima samengewerkt met onze softwareleveranciers”, aldus Marc Beertens. Group A is zeer tevreden over de samenwerking met EuroSys. “We hebben de oorspronkelijke opstelling intussen al uitgebreid met extra CPU, geheugen, schijfcapaciteit, meer Citrix servers en licenties. We groeien namelijk elk jaar en we verwachten dat dat zo blijft. Nu we via de cloud werken, kunnen we elke toekomstige groei makkelijk opvangen. We hoeven het alleen maar te vragen aan EuroSys waarna zij het in orde brengen”, besluit Marc Beertens.

Over Group A

Group A is een holding die een aantal bekende producenten van ramen en deuren omvat, waaronder Belisol. De groep telt in totaal 1.200 à 1.500 werknemers in België, Nederland en Frankrijk. Het hoofdkantoor is gevestigd in Hasselt. www.belisol.be