

Hyundai
Hyundai Heavy Industries betrouwt op EuroSys voor maandelijks serveronderhoud
“Geruststelling dat we EuroSys altijd achter de hand hebben”
Huyndai Heavy Industries, met vestigingen in Tessenderlo en Zwijndrecht, werkt al jarenlang samen met EuroSys voor het onderhoud van de serverinfrastructuur. “Met onze eigen IT-dienst proberen we veel zelf te doen”, zo stelt IT-manager Ivan Goossens. “Met EuroSys hebben we een uiterst flexibele partner achter de hand die voor elk soort probleem meteen de juiste expert aanreikt.” Die expertise kwam ook tot uiting bij de volledige vernieuwing van de serverinfrastructuur die in 2013 plaatsvond.
Hyundai Heavy Industries is het Europees verdeelcentrum voor grondverzetmachines en heftrucks. Vanuit de hoofdvestiging in Tessenderlo en het logistiek centrum in Zwijndrecht stuurt een tachtigtal administratieve en logistieke medewerkers een Europees dealernetwerk aan met alle bijhorende ondersteuning.
Eigen IT-dienst
Hyundai beschikt bewust over een eigen tweekoppige IT-dienst. “We proberen zoveel mogelijk zelf ons netwerk, de printers en de serverinfrastructuur te onderhouden”, aldus Ivan Goossens. “Ook de helpdesk is maximaal intern georganiseerd. Toch willen we absoluut ook een vaste relatie onderhouden met een externe partner. We vinden het essentieel dat er maandelijks een netwerkspecialist van EuroSys ter plaatse komt om onze servers na te kijken en het nodige onderhoud uit te voeren. Dankzij deze externe feedback weten we altijd of we zelf goed bezig zijn. Tot onze tevredenheid doen we voor deze maandelijkse afspraak al jarenlang beroep op EuroSys. Zij hebben ons een vaste netwerkbeheerder toegekend en deze kent onze systemen door en door. EuroSys schikt zich perfect in de gevraagde ondersteunende rol en biedt daarbinnen de beoogde meerwaarde.”
Meteen de juiste expert
Verschillende troeven van EuroSys spreken Hyundai aan. “De flexibiliteit is enorm. Ik mag op elk moment van de dag mailen of bellen, ik krijg meteen de juiste expert aan de lijn die weet waarover hij spreekt. Indien nodig staat deze persoon binnen het half uur voor onze deur. Deze fysieke bereikbaarheid vind ik uiterst belangrijk. Vanuit de hoofdzetel van EuroSys in Houthalen zijn we snel bereikbaar, wat je niet kan zeggen van IT-bedrijven uit Brussel of Antwerpen.”
Vernieuwing servers
In 2013 stond bij Hyundai een volledige vernieuwing van de serverinfrastructuur op het programma. “Onze toenmalige servers hadden hun verwachte levensduur bereikt. De support zou stoppen, waardoor we bij eventuele pannes in de problemen zouden komen. Dat scenario wilden we uiteraard vermijden.”
EuroSys werkte een gedetailleerd voorstel uit, wat meteen de goedkeuring van Hyundai kreeg. "Na een analyse stelde EuroSys voor om te werken met VMware om de 10 virtuele servers te draaien op drie nieuwe fysieke machines. Dit geeft ons meer back-upmogelijkheden bij een technisch panne van één van de servers. De vierde server werd voorbehouden voor onze ERP-software. Een centrale SAN-storage staat in voor de opslag van alle bestanden.” De migratie werd uitgevoerd tijdens een weekend. “Alles verliep vlekkeloos. Op maandagochtend werkte iedereen gewoon verder alsof er niets aan de hand was. EuroSys voerde de volledige migratie stipt uit zoals gepland”, aldus Ivan Goossens.
Bewust eigen servers
Hyundai koos bewust voor het behoud van een eigen serverroom met eigen serverinfrastructuur. “Persoonlijk zie ik ook wel de voordelen van een extern datacenter, maar voor ons is ook dit een prima oplossing. Bovendien is het psychologisch geruststellend om te weten dat onze servers altijd op korte wandelafstand staan.” EuroSys had ook gesproken over een cloud alternatief maar vanwege de strikte security policy binnen de Hyundai Heavy Industries groep is het gebruik van cloudoplossingen niet toegestaan.