Oben
Oben, producent van ramen en deuren, rekent op EuroSys als partner voor alle IT-projecten en -ondersteuning. Zo stapte Oben over naar een nieuwe telecomprovider en vernieuwde EuroSys de servers en printers. Hiermee heeft Oben nu een snellere, bedrijfszekere en efficiënte ICT-omgeving die nog vele jaren mee kan.
“IT is onmisbaar voor ons”, stelt de zaakvoerder van de firma Oben. “We moeten bijvoorbeeld heel stipt onze offertes en werkplanning kunnen opvolgen. De kantoormedewerkers hebben hun softwarepakketten nodig om offertes en facturen te maken, en de server stuurt ook onze fabriek aan want de machines zijn bijna allemaal computergestuurd. Zelfs de toegangscontrole en de telefooncentrale zijn gelinkt aan de server. Zonder onze IT-infrastructuur valt alles dus stil.”
Toen de servers en opslag na vijf jaar aan vervanging toe waren, ging Oben dan ook tijdig op zoek naar een nieuwe oplossing. Dat gebeurde in overleg met EuroSys, al jaren de vaste IT-partner van Oben. EuroSys verving de Citrix-omgeving met terminal servers en lokaal draaiende software, door een centrale, intelligente server- en storageomgeving inclusief switches. De centrale Dell EMC SC server staat bij Oben en is opgedeeld in verschillende virtuele servers voor efficiënter gebruik van computerkracht en opslagruimte. De gebruikers werken nu met hun Office software via de cloud.
Nieuwe server is sneller en stabieler
“De nieuwe opstelling is sneller, compacter, biedt meer capaciteit en is goedkoper en stabieler”, verklaart de zaakvoerder. “De grotere zekerheid op het vlak van beschikbaarheid en disaster recovery is erg belangrijk. EuroSys zorgde er ook bij de installatie van de nieuwe server voor dat we onze activiteiten geen enkel moment moesten onderbreken. De oude server is blijven draaien tot de nieuwe helemaal in orde was. Pas toen we de nieuwe infrastructuur al een tijdje in gebruik hadden, heeft EuroSys de oude uitgeschakeld. Alles is tijdens de werkuren gebeurd maar het is perfect verlopen, zonder enige hinder. Dat is toch altijd spannend bij een serverproject.”
Overstap naar de cloud
EuroSys begeleidde ook de hele overstap naar de cloud en zorgt voor het onderhoud van de Microsoft software wanneer nodig. “Nu we niet meer met lokaal geïnstalleerde pakketten werken maar onze software via de cloud afnemen, heeft iedereen altijd de laatste versie”, legt de zaakvoerder uit. “Updates gebeuren automatisch en er is veel minder werk voor pcinstallaties en -onderhoud.”
Snellere internetverbinding nodig
Parallel met de keuze voor de cloud koos Oben voor een andere internetprovider. Er was namelijk een snellere verbinding nodig om efficiënt via online te kunnen werken. “Onze adsl-lijn voldeed niet voor een cloud-aanpak”, legt de zaakvoerder uit. “Daarom zijn we voor internet en telefonie overgestapt naar Telenet. EuroSys heeft ons advies gegeven en ons begeleid bij het regelen van de nieuwe aansluitingen, de lijnen en de contacten met Telenet en met de firma’s die de kabels hebben getrokken en de telefooncentrale en toestellen hebben geïnstalleerd. Het resultaat is een spectaculair snellere verbinding, te vergelijken met een oldtimer versus een sportwagen. Dat heeft letterlijk een extra ‘boost’ gegeven aan onze efficiëntie. Tegelijk halen we een grote kostenbesparing.”
Nieuwe printers bestellen zelf toner
Een laatste stap in de vernieuwing van de ICT-voorzieningen bij Oben, was de vernieuwing van de printers. Oben gebruikte vroeger al toestellen van Kyocera en is daar erg tevreden over. Daarom werd ook nu weer gekozen voor Kyocera-apparaten. EuroSys maakte alles gebruiksklaar. “We hebben nu twee grote multifunctionele A3-printers en zes zwart-wit laserprinters voor A4-formaat”, zegt de zaakvoerder. “We vinden de printers en de service van Kyocera zeer goed. Zo worden er bijvoorbeeld automatisch nieuwe toners geleverd als ze bijna op zijn. We kunnen met de nieuwe toestellen nog sneller, efficiënter en zuiniger afdrukken. EuroSys beheert voor ons de servicecontracten met Kyocera, zodat we altijd kunnen rekenen op goed werkende printers. Dat is voor ons belangrijk want we drukken nog heel veel af op papier, niet alleen werkbonnen en offertes maar ook de tekeningen van de bestelde ramen en deuren. Voor de klanten maakt het een betere indruk als ze een mooi document ontvangen waarop ze alle details goed kunnen zien.”
Service op afstand en ter plaatse
EuroSys doet niet alleen alle installaties bij Oben, maar volgt ook alles op volgens het afgesproken serviceplan. Het netwerk wordt op afstand gemonitord met ivITa, het centrale beheersysteem van EuroSys. Zo worden eventuele problemen meteen gedetecteerd en snel opgelost. Ook software updates worden op afstand geïnstalleerd. “Elke vrijdagavond blijven alle pc’s aan staan”, vertelt de zaakvoerder. “Ze worden dan door EuroSys via de cloud nagekeken, geüpdatet en afgesloten. Zo begint iedereen telkens op maandag aan de werkweek met een pc die helemaal in orde staat. Maar niet alles gebeurt op afstand: binnen ons serviceplan komt elke maand ook iemand bij ons langs om al onze vragen of minder dringende problemen op te lossen.”
Samenwerking op lange termijn
De samenwerking tussen EuroSys en Oben loopt al jaren prima. “We hechten veel belang aan het samenwerken met een stabiele IT-partner, zodat we niet elk jaar iemand anders moeten zoeken”, aldus de zaakvoerder. “Daarnaast houden we er ook van dat EuroSys in onze regio is gevestigd. We streven altijd naar een langdurige relatie met al onze leveranciers. Zo’n aanpak heeft alleen maar voordelen: je krijgt als klant een goede en persoonlijke service en je werkt samen met mensen die de organisatie door en door kennen.”
Over Oben
Familiebedrijf Oben is opgericht in 1958 en maakt ramen, deuren, schuifdeuren en veranda’s in aluminium. De onderneming is gevestigd in Zonhoven en telt ongeveer 50 medewerkers.
www.oben.be
Neem vrijblijvend contact op voor advies op maat via: T. 011 60 90 10 of [email protected]