Terug naar overzicht
Maak een afspraak

ProScan

Sneller met nieuwe server en Office 365

ProScan, ontwikkelaar en producent van dentale implantaten, werkte samen met EuroSys voor de vernieuwing van de serverinfrastructuur en de migratie van lokale Office-pakketten naar Office 365. De onderneming beschikt nu over een performante, veilige en flexibele IT-basis die weer jaren meekan.

“We werken al heel lang samen met EuroSys”, vertelt IT-beheerder Vincent van Loo. “Toen we ook een onderhoudscontract met hen sloten, verstevigde dat ons vertrouwen in EuroSys. We merkten dat het de kwaliteit van onze servers ten goede kwam en we aanzienlijk minder problemen ondervonden, aangezien EuroSys altijd een vinger aan de pols hield.”

succesverhaal samenwerking proscaneurosys

Toen in 2017, na vijf jaar, de garantie van de servers van ProScan ten einde liep, kon EuroSys dan ook perfect inschatten dat het mogelijk was om de vervanging ervan nog uit te stellen tot 2018. “EuroSys verzekerde ons dat we, mits een verlenging van de garantie, nog een jaar met deze systemen zouden verder kunnen”, aldus Vincent van Loo. “Zij hadden de infrastructuur altijd goed onderhouden en konden onze noden alsook de evolutie van de benodigde performantie, opslag- en back-upcapaciteit goed inschatten”

Van aparte naar geconvergeerde servers

ProScan had vroeger twee aparte, redundant opgestelde servers en een aparte back-up NAS lokaal in het bedrijf staan. EuroSys verving die door een nieuw Dell VRTX-systeem. “Het gaat om een geconvergeerde infrastructuur: terwijl de twee oude servers echt aparte systemen waren waartussen allerlei koppelingen lagen, is dit een server chassis met daarin twee ‘blade servers’ die elk gebruikmaken van dezelfde centrale opslagcapaciteit, controllers, voedingen en netwerkverbindingen”, legt Vincent van Loo uit. “Die gemeenschappelijke backbone maakt de geconvergeerde infrastructuur weliswaar in theorie iets gevoeliger voor downtime, maar EuroSys heeft daarom bij zowat elk component gezorgd voor interne redundantie. Het systeem van Dell is zo intelligent dat het zichzelf monitort en indien nodig autonoom wisselstukken en interventies kan aanvragen. Dit in combinatie met het proactieve onderhoud van EuroSys geeft mij veel vertrouwen in deze infrastructuur. Moest het noodlot toch toeslaan, kunnen we rekenen op een herstelling binnen de 4 uur. Bovendien weegt het kleine risico niet op tegen de voordelen van de nieuwe geconvergeerde architectuur. Deze opstelling is budgetvriendelijk, efficiënter te beheren en biedt ons meer flexibiliteit voor de toekomst. Zo kunnen we nu heel snel opslagcapaciteit of een extra server aan het chassis toevoegen, zonder bijkomende ingrepen. Het NAS back-upsysteem werd tevens vervangen door een fysieke back-up en management server van Dell, waarvan we nu al merken dat het sneller en betrouwbaarder werkt. De gehele installatie en migratie naar deze nieuwe systemen is uiterst vlot verlopen met nagenoeg geen enkele onderbreking of hinder voor onze medewerkers."

dell srver proscan eurosys

Sneller en veiliger

De nieuwe servers zijn in ieder geval een pak sneller dan de oude. “Daarnaast is de opslagcapaciteit uitgebreid en hybride gemaakt: we hebben nu een aantal zeer snelle SSD-schijven voor bestanden en databases die voortdurend intensief worden benaderd. Daarnaast beschikken we ook over een heleboel klassieke server schijven voor de opslag van de software, alle andere gegevens en archieven”, zegt Vincent van Loo. “Verder is er ook een nieuwe firewall geïnstalleerd, zodat de beveiliging veel robuuster is.”

Overstap naar de cloud

Naast de vernieuwing van de IT-infrastructuur pakte EuroSys ook de software aan. Vroeger werkten de 21 medewerkers van ProScan met lokaal geïnstalleerde Office-pakketten. Per pc was een licentie nodig. “We gebruikten geleidelijk steeds meer verschillende toestellen – laptops, tablets, smartphones, … - waarvoor extra licenties nodig waren”, zegt Vincent van Loo. “Bovendien gebeurden de updates niet altijd synchroon en was het onderhoud tijdrovend. Office 365 bleek voor ons een veel betere keuze: je kan elke licentie voor meerdere toestellen gebruiken, iedereen beschikt altijd over de nieuwste versie en we hebben toegang tot allerlei extra mogelijkheden zoals OneDrive, SharePoint en Skype. De integratie met andere Microsoft-programma’s zoals Microsoft Dynamics is beter en veiliger. Ook onze mailomgeving is nu betrouwbaarder. Via Microsoft zijn we immers verzekerd van een perfecte beveiliging en beschikbaarheid. Daarnaast is het dagelijkse beheer veel eenvoudiger. Ik kan bijvoorbeeld zonder problemen zelf de mailadressen beheren.”

Door over te stappen naar Office 365 kunnen ook de verkopers van ProScan veilig werken en mailen op afstand. Toegang tot de On-Premise omgeving gebeurt nu via Microsoft Remote Desktop, sneller en via een beter afgeschermde dataverbinding dan de vroegere werkwijze via vpn.

vincent van loo proscan eurosys

Onderhoudscontract: een echte aanrader

Nu de nieuwe infrastructuur en Office 365 in gebruik zijn, blijft EuroSys het geheel onderhouden. Hiervoor komt vier keer per jaar een vaste system engineer bij ProScan langs. “Maar daarbuiten kunnen we ook altijd iemand bereiken als dat nodig is”, aldus Vincent van Loo. “Het algemene onderhoud van de pc’s doen we zoveel mogelijk zelf, maar we als we hulp nodig hebben, levert EuroSys remote of onsite support op afroep. Elke vraag is snel opgelost. EuroSys kent onze systemen en onze werkwijze intussen heel goed, zodat ze perfect op onze noden kunnen inspelen.”

Een onderhoudscontract is volgens Vincent van Loo de beste aanpak: “Een echte aanrader voor elke onderneming van enige omvang die zijn IT-infrastructuur up-to-date wil houden. Het voordeel van een externe dienstenleverancier is sowieso dat hij een veel bredere IT-kennis en -ervaring heeft die ze bij ons kunnen inzetten. Dat levert IT-voorzieningen op die beantwoorden aan industriestandaarden: veiliger, kostenefficiënter en makkelijker te onderhouden.”

testimonial proscan eurosys

Over ProScan

ProScan, opgericht in 2002, is van oorsprong een Belgisch familiebedrijf met vestigingen in België en Nederland. De onderneming ontwikkelt en verdeelt implantaten, onderdelen en maatwerk voor de dentale implantologie in West-Europa. ProScan heeft 21 medewerkers in dienst.

www.proscan.be

Neem vrijblijvend contact op voor advies op maat via:T. 011 60 90 10 of [email protected].