

Toegepaste oplossingen
Roebben
Roebben vertrouwt op EuroSys voor volledig ICT-gebeuren
Al jarenlang vertrouwt Roebben uit Milmort, nabij Luik, op EuroSys voor het volledige ICT-gebeuren. “De goede werking van ICT is voor ons van levensbelang”, vertelt medezaakvoerder Nicole Lussis. “Toch kunnen en willen we er zelf geen tijd insteken. Wij vertrouwen volledig op onze vaste netwerkbeheerder van EuroSys die elke twee maanden een dag langskomt. Hij neemt zowel het onderhoud van de server als kleinere computertaken op zich. Er groeide inmiddels al een hechte vertrouwensband.”
Roebben, met maatschappelijke zetel in Tongeren en exploitatieadres in Milmort, specialiseert zich met een 45-tal medewerkers in grond-, infrastructuur-, wegenis- en recyclagewerken. Daarnaast baat het bedrijf een eigen betoncentrale uit. “We richten onze activiteiten vooral op de provincies Limburg, Luik en Namen”, vertelt Nicole Lussis. “Een zestal jaar geleden verhuisden we naar nieuwe bedrijfsgebouwen in Milmort. Dankzij de nabijgelegen autostrades liggen we nu uitstekend om al onze werven snel en zo goed als fileloos te bereiken.”
Geen eigen ICT-verantwoordelijke
Als aannemersbedrijf heeft Roebben geen eigen ICT-verantwoordelijke in dienst. Toch is een goede werking van ICT van levensbelang. “Onze betoncentrale draait op drie verschillende softwarepakketten die onderling goed moeten samenwerken. Daarnaast heeft de algemene administratie nog verschillende softwarepakketten voor de bouwsector en de boekhouding. Wanneer ICT zou stilvallen, zitten we hier al snel technisch werkloos.”
Vaste netwerkbeheerder
Binnen Roebben vormt industrieel ingenieur Gabrielle Gijsbregs , verantwoordelijke voor de calculatie, het vaste aanspreekpunt voor EuroSys. “Naast onze vaste tweemaandelijkse afspraak met een netwerkbeheerder doen we ook regelmatig beroep op de helpdesk. Voor dringende zaken sturen ze meteen iemand ter plaatse. Voor ons is het een hele geruststelling dat we met EuroSys altijd een snelle oplossing achter de hand hebben. We vinden het bovendien heel belangrijk dat we met vertrouwde gezichten kunnen werken. Onze vaste netwerkbeheerder kent het bedrijf en hij kent ons. Vooraleer hij komt, sturen we hem per e-mail een lijstje met allerlei taken, gaande van een printer die niet meer functioneert tot een klein softwareprobleem. Naast zijn vaste onderhoudstaken lost hij al deze euvels in een handomdraai op.”
Server vervangen
Vorig jaar stond Roebben voor een vervanging van de server. Gabrielle Gijsbregs : “Tot ieders frustratie draaiden onze belangrijkste programma’s steeds langzamer. Na een analyse door EuroSys bleek dat onze server stilaan zijn beste tijd achter de rug had. De machine was onvoldoende krachtig om alle gegevens snel te verwerken.” EuroSys stelde een oplossing voor waarbij het mailverkeer via de cloudoplossing Google Apps zou verlopen. Daarnaast was een eigen lichtere server nodig voor de bedrijfssoftware. De oude server kon nog van dienst zijn als terminal server voor thuiswerk. Daarnaast kwam er ook een automatisch backup. “Niet iedereen stond meteen open voor het idee om de vertrouwde Microsoft Outlook op te geven voor Gmail. In het begin was het wennen en wat aanpassen. Nu is iedereen meer dan tevreden, vooral ook om dat je van overal en altijd eenvoudig je mails kunt raadplegen. Voor beide zaakvoerders vond er ook een integratie plaats van hun mailboxen op hun iPhone.”
Heldere timing
De installatie van de nieuwe server verliep perfect. Nicole Lussis: “We kregen van EuroSys vooraf een heldere timing met de momenten waarop we het netwerk tijdelijk niet konden gebruiken. De onderbrekingen duurden altijd minder lang dan vooraf was aangekondigd. Aanvankelijk zagen we de omschakeling met wat angst tegemoet, uiteindelijk is alles feilloos verlopen.”
Totaalpartner
Ook voor de aankoop van nieuwe pc’s kiest Roebben steevast voor EuroSys. Gabrielle Gijsbregs: “Het grote voordeel is dat de vaste netwerkbeheerder van EuroSys elke computer hier ter plaatse volledig gebruiksklaar maakt. Zo zet hij alle software en instellingen over van het oude toestel naar het nieuwe.” Verder installeerde EuroSys zes jaar geleden de telefooncentrale. Hetzelfde systeem stuurt ook de automatische slagbomen aan. “We vinden het bijzonder handig om al deze zaken aan één partner toe te vertrouwen.”
Nieuwe website
Het meest recente project was de vernieuwing van de website. “Hiervoor werkten we samen met NetMedia Europe, een dochterbedrijf van EuroSys. Ook dat project verliep perfect. NetMedia Europe bouwde technisch en grafisch de volledige site. Wij kregen een opleiding om teksten in te voeren en aan te passen én zelf foto’s te plaatsen. De website werkt op een uiterst gebruiksvriendelijk systeem. Alweer een mooi voorbeeld van onze geslaagde samenwerking met EuroSys.”