Terug naar overzicht
Sofim

Toegepaste oplossingen

Maak een afspraak

Sofim

EuroSys vulde totaalplaatje in

De IT-ambities bij HR-dienstverlener Sofim waren niet gering. Naadloos overschakelen van een verouderend serverpark naar een gloednieuwe IT-ruggengraat. Vervolgens moest ook de absolute betrouwbaarheid van de nieuwe systemen – dag en nacht - gegarandeerd blijven. Sofim zocht en vond in Eurosys de perfecte partner. Het begin van een duurzaam en gelukkig huwelijk.

Sofim stippelde in 2007 een gloednieuw businessplan uit. Als succesvol sociaal secretariaat koesterde het bedrijf de ambitie om door te groeien als totaalspecialist voor HR. Daarnaast wilde Sofim zijn klantenbestand nog verder verrijken. “Onze toenmalige IT-infrastructuur – die dreigde te verouderen – voldeed niet voor de uitgetekende bedrijfsdoelen”, vertelt Jean-Pierre Bernaerts, directeur ICT van Sofim. “Terecht eisen onze klanten een uitgebreide en betrouwbare selfservice via online dienstverlening. De achterliggende IT-infrastructuur moet hierop berekend zijn. In plaats van een upgrade van het bestaande kozen we voor een compleet nieuwe start.”

Na het afwegen van alle opties, ging Sofim in zee met Eurosys. “Om vervelende discussies te vermijden, wilde ik één partner voor dit project”, legt Bernaerts uit. “Eurosys vulde dit totaalplaatje mooi in. Ze stonden meteen open voor de uitdaging. Al vanaf de eerste dag dachten ze als partner mee met ons verhaal.” 

Nieuwe ruggengraat 
In een volledig nieuwe centrale computerroom moest de toekomstige informaticaruggengraat vorm krijgen: gedaan met verschillende servers waarvan sommige hun taken nog amper aankonden, terwijl hun collega’s oversized waren. “Op advies van Eurosys schakelden we over op gevirtualiseerde servers met VM-ware. Voor de opslag van onze data stelde Eurosys centrale SAN-storage voor.” De combinatie van deze oplossingen bood Sofim waarnaar het zocht: toereikende capaciteit – niet alleen vandaag maar ook vlot uitbreidbaar in de toekomst –, een maximale bedrijfszekerheid én een veilige opslag van klantengegevens. Het hele IT-project kende een doorlooptijd van amper vier maanden. De overschakeling gebeurde naadloos. 

Microsoft 
Het project hield, naast een volledige vernieuwing van de centrale IT-infrastructuur, ook softwareveranderingen in. Jean-Pierre Bernaerts: “Om onze communicatie met de klanten verder te stroomlijnen, kozen we resoluut voor de wereldwijd beproefde software van Microsoft. Ook het oude mailsysteem ruilden we in voor Microsoft Outlook met Exchange Server. Onze nieuwe standaard voor de online toepassingen is .NET geworden. Bij deze hele transitie rekenden we op de knowhow van Eurosys.” 

Duurzaam huwelijk 
De voortreffelijke samenwerking mondde uit in een duurzaam huwelijk. “Sofim heeft bovendien nood aan een permanente bewaking van de systemen, 24/24 en 7/7. Een horecazaak bijvoorbeeld moet om 3 uur ’s nachts probleemloos kunnen aanloggen om een nieuwe ober in te schrijven. Zelf hebben wij hebben niet de medewerkers in huis om dergelijk beheer op ons te nemen. Dankzij iVITa kunnen we ook hiervoor op Eurosys beroep doen. En dit met de nodige garanties. Bij het minste probleem wordt ingegrepen. Van op afstand of, indien nodig, ter plaatse.” 

Maandelijks krijgt Sofim overzichtelijke statistieken over de prestaties van het netwerk en de individuele pc’s. Ook de verdere ontwikkeling van de nieuwe IT-infrastructuur is een continue samenwerking tussen Eurosys en Sofim. “Voor ons was het een geslaagde verloving die eindigde in een huwelijk. Lang en gelukkig, daar twijfel ik niet aan”, besluit Jean-Pierre Bernaerts.