Terug naar overzicht
Tectum Group

Toegepaste oplossingen

Maak een afspraak

Tectum Group

Klaar voor verdere groei

Tectum Group stuurt verspreide vestigingen aan vanuit één centraal datacenter 

“Klaar voor verdere groei met nieuwe IT-infrastructuur” 

Dakspecialist Tectum Group schakelde EuroSys in voor het uitdenken en implementeren van een volledig nieuwe IT-infrastructuur. In plaats van eigen verouderde servers op alle vestigingen werken de meer dan 60 bediendes – verspreid over verschillende locaties – sindsdien probleemloos op één centraal beheerd systeem. “Met deze totaaloplossing staan we klaar voor de toekomst”, zeggen Dominique Haex en Inge Vranken van Tectum Group. 

Tectum Group ontwikkelde zich de afgelopen jaren tot één van de grootste Belgische spelers voor waterdichting van platte en hellende daken. De groep – die in totaal 220 medewerkers telt – ontplooit z’n activiteiten zowel op vlak van distributie als eigen aannemingen van dak- en gevelwerken. Het hoofdkantoor in Genk stuurt een steeds groeiend aantal vestigingen aan, verspreid over heel België en zelfs in Polen. Jaarlijks realiseert Tectum Group meer dan 800.000 m² waterdichting op alle soorten daken. 

Kopzorgen 
“Onze IT-infrastructuur bleef achter op onze bedrijfsgroei”, vertelt verantwoordelijke aankoop Dominique Haex. “Op het hoofdkantoor stonden – in een gewoon kantoor achter iemands bureau - vier verouderde servers. Voor het e-mailverkeer werkte we met een externe server. Elke vestiging – voorheen zelfstandige bedrijven – beschikte daarnaast over zijn eigen servers en opslagcapaciteit.”De warrige situatie bracht voor IT-verantwoordelijke Inge Vranken extra werk en kopzorgen met zich mee. “Voor back-ups moest ik volledig vertrouwen op de discipline van de plaatselijke verantwoordelijken. De onmogelijkheid om alles centraal te beheren, vereiste heel wat tijdrovend pendelwerk tussen de verschillende vestigingen”, vertelt ze. 

Fundamentele keuzes 
Een nieuwe visie met fundamentele keuzes voor de toekomstige IT-infrastructuur van Tectum Group drong zich op. “Ofwel moesten we alles centraliseren in Genk ofwel de infrastructuur op elke vestiging vernieuwen”, licht Dominique Haex toe. “Na een grondige marktverkenning schakelden we EuroSys in voor een audit- en adviesopdracht. De snelle groei van EuroSys de laatste jaren was ons opgevallen. Qua bedrijfsfilosofie en dynamisme leunen ze sterk aan bij ons. Net als bij Tectum Group staan bij hen snelheid van denken en werken, oplossingsgerichtheid en kennis van zaken voorop.” 

Eén centraal datacenter 
EuroSys adviseerde een uitgerust datacenter in de hoofdvestiging met centrale servers die ook alle vestigingen bedienen. “De vier oude servers ruimden plaats voor twee nieuwe toestellen van HP”, licht Inge Vranken toe. “Via virtualisatie leidde dit tot vijf virtuele servers, waarvan één voor het volledige mailverkeer. Bij problemen met één server neemt het andere toestel de taken over zodat de goede werking van het volledige systeem gegarandeerd blijft. Ook kwam er een centrale opslagruimte die alle data van de verschillende vestigingen verzamelt. Dankzij Citrix en beveiligde snelle dataverbindingen werkt iedereen vanop afstand op het centraal datacenter.” 

Geen brandjes meer blussen 
De nieuwe IT-infrastructuur biedt tal van voordelen. “Dankzij het centrale beheer bespaar ik mezelf heel wat kilometers in de auto”, vertelt Inge Vranken. “Ik moet niet overal meer brandjes blussen en kan structureel werken aan de verdere IT-uitbouw. Alle data staat samen, wat de back-ups drastisch vereenvoudigt. Bij een nieuwe overname kan ook deze bijkomende vestiging snel en eenvoudig op het centrale systeem aangesloten worden. We zijn nu volledig voorbereid voor de toekomst!” Ook voor de gebruikers geeft de nieuwe werkwijze extra mogelijkheden. “Werken van thuis uit, wordt kinderspel”, vertelt Dominique Haex. “Je kan simpelweg inloggen en je hebt meteen alle documenten en mails bij de hand. Hetzelfde geldt voor laptops op eender welke locatie. Via draadloos internet maken onze vertegenwoordigers, project- en werfleiders dankbaar gebruik van deze extra mogelijkheden wanneer ze bij klanten of op de werf zijn.” 

Migratie naar nieuwe Office 
EuroSys verzekerde bovendien een vlotte migratie van alle medewerkers naar de nieuwe Office omgeving. Zo kwam er een einde aan de verschillende versies van Office en uiteenlopende mailprogramma’s die binnen Tectum Group in gebruik waren. “EuroSys gaf alle betrokkenen de nodige opleidingen om op een uniforme manier met deze programma’s te leren werken. Vooral voor een efficiënt gebruik van Outlook is dit zeer belangrijk.” 

Ondersteuning na de installatie 
Tectum Group is uitermate tevreden over de dienstverlening van EuroSys. “Na het groene licht voor de voorgestelde oplossing, was alles in een mum van tijd gerealiseerd. We kwamen met EuroSys overeen dat zij ons, zeker in de beginperiode, één dag per maand bijkomend ondersteunen. Dit houdt in dat een specialist van EuroSys ter plaatse komt”, vertelt DominqueHaex. Deze dag kan Tectum Group naar eigen keuze kiezen en opdelen waar nodig. “Als IT-beheerder is het bijzonder fijn en rustgevend te weten dat er iemand klaarstaat waar je altijd en flexibel beroep op kunt doen”, besluit Inge Vranken.