Terug naar overzicht

Toegepaste oplossingen

Maak een afspraak

Woning- & Villabouw Stessens

IT als facilitator in plaats van bottleneck

“EuroSys heeft ons geholpen om onze IT professioneler in te richten en te ondersteunen”,zegt Jan Van der Beke, managing director bij Stessens. “Vroeger was dat namelijk nog niet het geval, maar op een bepaald moment hebben we gekozen voor een nieuwe aanpak met meer focus op IT.”

Het was tijd voor een inhaalmanoeuvre bij Stessens, want de oude ITvoorzieningen waren al meer dan vijf jaar oud en allesbehalve uptodate. “Nochtans is een goed werkende ITinfrastructuur erg belangrijk voor onze activiteiten, want heel onze backoffice is er afhankelijk van”, aldus Jan Van der Beke. “Ook onze klanten verwachten een professionele aanpak, snelle reactie op hun vragen en een constante bereikbaarheid.”

IT als facilitator in plaats van bottleneck
“We zochten dan ook een partner die onze ITinfrastructuur zodanig kon uitbouwen en ondersteunen dat de IT geen bottleneck meer zou vormen maar een facilitator zou zijn voor onze activiteiten”, vertelt Jan Van der Beke. “De doelstellingen waren: efficiënter werken, minder downtime en minder tijd verliezen met IT.”

Stessens vergeleek drie mogelijke ITpartners en koos ten slotte voor EuroSys. “Het is een bedrijf van enige omvang, waardoor ze op alle ITdomeinen kennis in huis hebben”, legt Jan Van der Beke uit. “Bovendien zijn ze ook goed bereikbaar en erg flexibel. Ze reageren snel op onze vragen en ze doen alles om elk probleem zo snel mogelijk op te lossen. Daarnaast hielden we natuurlijk ook rekening met de kostprijs.”

Doorlichting van het bestaande netwerk
Allereerst pakte EuroSys het netwerk aan. Na een analyse van de bestaande infrastructuur kreeg Stessens advies over de mogelijke opstellingen met hun kostprijs en voordelen. Stessens had ook zelf een aantal specifieke wensen, waaronder een optimale bereikbaarheid en het delen van agenda’s. Op basis van die eisen en van de analyse, optimaliseerde EuroSys het netwerk, inclusief de backup en de beveiliging.

EuroSys zorgde ook voor een stevige firewall en goede antivirussoftware. De email verhuisde naar de cloud en er kwam een stabiel Wifinetwerk, zodat de 30 ITgebruikers van Stessens veel flexibeler kunnen werken op elke locatie. “Het Wifiproject was nog door onze vorige ITpartner opgestart, maar de draadloze verbinding werkte niet naar behoren. EuroSys heeft die problemen voor ons opgelost en de mogelijkheden uitgebreid”, zegt Jan Van der Beke.

Snel en efficiënt samenwerken met klanten
De werfleiders kunnen nu ook op de werf communiceren via email zodat ze altijd snel reageren op vragen van klanten. Bovendien hebben ze ook toegang tot gegevens op de server zodat ze altijd informatie – bijvoorbeeld een planning, ontwerp of document – kunnen opzoeken en snel feedback kunnen geven aan de collega’s op kantoor. Jan Van der Beke: “We beschikken nu over een veilig, performant en stabiel netwerk. Dankzij de ivITadienstverlening van EuroSys, waarbij ze onze servers permanent monitoren, bewaken en updaten op afstand, hoeven we ons geen zorgen meer te maken over downtime.”

Grote besparingen met nieuwe printers
EuroSys hielp Stessens ook om efficiënter te printen: “We kochten – na advies door EuroSys – nieuwe printers die beter geschikt zijn voor professioneel gebruik”, legt Jan Van der Beke uit. “We besparen er heel wat budget mee, want vroeger hadden we 20 printers met heel hoge tonerkosten, terwijl de nieuwe toestellen veel kostenefficiënter zijn. Bovendien kunnen ze ook scannen, boekjes drukken, automatisch vouwen en nieten. Daardoor kunnen we nu meer digitaal werken en is het ook heel eenvoudig om klanten een professioneel uitziend boekje te bezorgen met onze documentatie.” Ook bij het lopende ERPproject staat EuroSys in voor de ondersteuning: advies over de keuzes op het vlak van de onderliggende ITinfrastructuur en de installatie van de nieuwe server waarop het ERPpakket zal draaien.

Servertoegang op afstand
Gezien de verschillende succesvolle IT-projecten die EuroSys al bij Stessens uitvoerde, was het voor het bouwbedrijf een logische keuze om ook voor een project bij zusterbedrijf Stevag - producent van ramen en deuren - met dezelfde IT-partner in zee te gaan. “Stevag opende een nieuwe toonzaal en daar was ook servertoegang nodig”, aldus Jan Van der Beke. “EuroSys coördineerde een snelle verhuis naar de nieuwe locatie en installeerde een RDS server – Remote Desktop Services van Microsoft – zodat de gebruikers efficiënt op de centrale server kunnen werken.” In de toekomst wil Stessens eventueel nog meer in de cloud gaan werken, ook weer via EuroSys. Alle gegevens zouden dan naar de cloud worden overgeheveld voor een nog hogere continuïteit en beschikbaarheid in alle omstandigheden.

Tevreden gebruikers
De samenwerking met EuroSys heeft voor Stessens alvast opgeleverd waar de onderneming naar op zoek was: een meer efficiënte, veilige en professioneel ondersteunde ITbasis.De ondersteuning blijft dan ook lopen op lange termijn. “Naast de monitoring op afstand komt er regelmatig iemand van EuroSys langs voor onderhoud. We kunnen ook altijd bellen naar de helpdesk wanneer we problemen hebben een vlotte en aangename service. Onze medewerkers merken ook dat alles nu goed loopt en dat problemen snel worden opgelost”, besluit Jan Van der Beke.

Over Stessens
Stessens is actief in woningen villabouw. De onderneming uit Geel werd meer dan 40 jaar geleden opgericht en telt inmiddels meer dan honderd medewerkers.

www.stessens.be