Terug naar overzicht

EuroSys geeft multimediaketen ForCom nieuwe toekomst

Inmiddels zijn de retailactiviteiten overgezet naar Auva.
EuroSys focust zicht enkel nog op bedrijven, overheden en scholen.

 

 “Jobs gered van 14 medewerkers ForCom” 

Amper tien dagen na de sluiting van de zes winkels van ForCom, heeft deze multimediaketen opnieuw een veelbelovende toekomst voor zich. EuroSys – de grootste IT-retailketen in Limburg – neemt alle winkelpunten in Antwerpen over. “Zowel de directie, de storemanagers als de winkelmedewerkers van ForCom blijven in dienst”, zo stelt Mark Lens, zaakvoerder van EuroSys. “Verder nemen we alle onderhoudscontracten en garantieverplichtingen over. Ook de klanten van ForCom kunnen dus op beide oren slapen.” 

Het verhaal van ForCom start een twaalftal jaar geleden bescheiden met een pand van nauwelijks 100 m². Al snel groeit het bedrijf uit tot een regionaal gekende multimediaketen met uiteindelijk zes succesvolle winkelpunten in Antwerpen, Deurne, Merksem, Edegem, Merelbeke en Kessel-Lo. Ondanks de stevige omzetcijfers van 5 à 6 miljoen euro, belandde ForCom in financieel moeilijk vaarwater. Een tiental dagen geleden gingen de winkeldeuren definitief dicht en dreigde ontslag voor alle medewerkers. Althans, zo leek het. 

Snel handelen 
Mark Lens, zaakvoerder van de EuroSys – IT Solutions Groep, zag mogelijkheden in een doorstart van ForCom en handelde snel. “Met onze winkels van EuroSys prijken wij als IT-retailer op nummer 1 in Limburg. Enkele maanden geleden openden we nieuwe winkelpunten in Beveren en Bornem. Met de overname en doorstart van ForCom versnellen we onze geografische expansie in de rest van Vlaanderen. De locaties van EuroSys en ForCom sluiten mooi bij elkaar aan, zodat we alle verkoop- en servicepunten kunnen openhouden en niemand van het winkelpersoneel zijn baan verliest. Daarnaast nemen we de onderhoudscontracten en garantieverplichtingen van ForCom over. Voor klanten die pakweg twee maanden geleden een nieuwe computer kochten, verandert er dus niets.” 

Stevige ruggengraat 
Niet alleen het winkelpersoneel blijft behouden, datzelfde geldt voor het management van ForCom. “Wij geloven sterk in deze mensen”, stelt Mark Lens. “Stichter en voormalig eigenaar Yuri Van de Putte heeft een mooi bedrijf uitgebouwd met een sterke reputatie en een goede commerciële aanpak. Hij blijft ook het nieuwe ForCom leiden. Het vroegere ForCom miste een stevige financiële, logistieke en organisatorische ruggengraat, waardoor het is foutgelopen. Binnen de EuroSys – IT Solutions Groep mogen ze rekenen op alle nodige interne ondersteuning en de knowhow van onze in totaal 160 medewerkers.” 

“Vol vertrouwen” 
Yuri Van de Putte ziet de nieuwe toekomst alvast met veel vertrouwen tegemoet. “In de huidige tijden waarin de marges op multimediaproducten sterk onder druk staan, telt zowel de schaalgrootte als het onderscheidend vermogen. Wij kunnen heel wat leren van de enorme focus van EuroSys op service en diensten. Bovendien profiteren we van de schaalgrootte van een groot bedrijf met een omzet van meer dan 35 miljoen euro.” 

Wat met de naam? 
Voorlopig blijft de naam ForCom behouden. Mark Lens: “De klanten kennen deze naam en hebben vertrouwen in het merk. Bovendien wilden we absoluut een snelle doorstart, wat met dezelfde naam probleemloos kan. Naar de toekomst toe, zal het in de winkels wel duidelijk worden dat ForCom in het verhaal van EuroSys past. Of de naam ForCom definitief behouden blijft of ooit verdwijnt, is nog niet aan de orde. Dat bekijken we later in alle rust.” Ook Yuri Van de Putte sluit zich aan bij dit scenario. “Een naam is maar een naam. Zoiets moet je met nuchterheid en gezond verstand bekijken. Voorlopig is het prima zo, later zien we wel.”