Terug naar overzicht

EuroSys voor de B2B klanten, Auva voor het retailsegment

Afgelopen weekend werd in de pers aangekondigd dat de retailtak van EuroSys verder gaat onder de naam Auva, voor de B2B klanten blijft de naam EuroSys behouden.

“Met deze operatie splitsen we het EuroSys Business Center – zeg maar ons b2b-verhaal voor bedrijven, overheden en scholen – én onze EuroSys-retailketen”, licht oprichter Mark Lens toe. “Retail en b2b verdienen elk een aparte focus en aanpak. Met deze splitsing geven we beide pijlers volop kansen om hun ambities waar te maken.”

“Retail is een vak apart”, zo motiveert Mark Lens de opsplitsing van zijn b2b- en retailpijler in twee zelfstandige bedrijven. “Het EuroSys Business Center kreeg als b2b-poot de afgelopen jaren een eigen sterk managementteam dat de operationele leiding in handen nam, waarbij ik me uitsluitend nog focus op de strategische krijtlijnen. Ook de retailketen verdient z’n zelfstandigheid met een eigen management om nog sterker in te spelen op de specifieke eigenheid van fysieke winkels voor particulieren en lokale handelszaken of horeca. Ook deze laatste SOHO-markt (Small Office, Home Office) willen we met onze winkels gerichter bedienen in de vorm van witte kassa’s, geïntegreerde oplossingen voor digital signage,…. Achter de schermen blijven Auva en het EuroSys Business Center als zelfstandige bedrijven intensief samenwerken.”

Meervoudig aandeelhouderschap
Samen met Raf Coomans als ceo richtte Mark Lens de nieuwe vennootschap Auva nv op. Deze vennootschap neemt alle vijftig medewerkers én de acht Limburgse EuroSys-winkels over. Mark Lens: “Raf en ik hebben elk vijftig procent van de aandelen. Raf staat als CEO in voor de operationele leiding, ik ben investeerder en geef strategisch advies vanuit de raad van bestuur. In een latere fase word ik minderheidsaandeelhouder, waarbij we andere directieleden kansen geven om in het kapitaal te stappen. Dit meervoudig aandeelhouderschap is een goede zaak voor de continuïteit en de verdere groei van Auva op korte en lange termijn.

Daarnaast geeft het mij persoonlijk de beoogde tijd om me te richten op nieuwe verhalen zoals de ontwikkeling van ‘big data’-oplossingen binnen de start-up spartasolutions.eu. Verder hou ik me sterk bezig met NetMedia-Europe.be oa. Eigenaar van oa. Promobutler.be het grootste promotie- en bereikplatform in België met meer drie miljoen bezoekers per maand en Publ.sh (“predict what you need to publish next”).” en Novation.be, een digital agency waarin ik 9 maanden geleden een participatie nam van 25% en waar we de afgelopen 6 maanden met meer dan 50% zijn gegroeid.

100.000 Limburgse pc’s
De naam Auva komt niet helemaal uit de lucht gevallen. “Minstens 100.000 Limburgers kennen deze naam al”, vertelt Mark Lens. “Auva was de afgelopen 25 jaar het private label van EuroSys voor onze zelfgebouwde pc’s. Omdat alleen de beste componenten en onderdelen in aanmerking komen voor een Auva-computer, wonnen we al talrijke awards zoals ‘Beste pc van Vlaanderen’ of ‘Snelste pc van Vlaanderen’. Auva staat dus voor kwaliteit, betrouwbaarheid én snelheid, allemaal kwaliteiten die we ook terugvinden in onze retailketen. Zo blijven we met Auva de link naar EuroSys leggen. Tijdens ons jaarlijkse Computerfestival begin september komen we met onze nieuwe naam naar buiten. Tegen dan passen we ook de logo’s op de winkels aan.”

Lees het volledige persbericht.