
G Suite Basic versus G Suite Business, prijsstijging en webinar
In deze blog vergelijken we graag de G Suite Basic kort met de G Suite Business. Daarnaast heeft u mogelijk ook opgevangen dat er een prijsstijging in de lucht hangt voor zowel G Suite Basic als G Suite Business. We delen onderaan alvast de nieuwe tarieven met u.
Volg zeker ook onze webinar op 15 februari, waarin we beide topics uitvoeriger bespreken.
G Suite Basic versus G Suite Business: welk pakket past het best bij uw bedrijf?
Op 15 februari 2019 om 11u organiseren we een korte webinar om u de verschillen te demonstreren. Klik hier om de recording van het webinar te bekijken.
We vatten hierbij alvast even samen wat de belangrijkste voordelen zijn van een upgrade naar G Suite Business.
G Suite Business is een upgrade van de standaard G Suite Basic editie. In G Suite Business beschikt iedereen in uw domein over onbeperkte opslagcapaciteit. Daarnaast kan u gebruik maken van Vault en Team Drives.
We lichten even toe:
Vault
Vault is de online archiveringsdienst van Google waarmee u bewaartermijnen en bewaarplichten kan toevoegen aan uw mails of Google Drive bestanden. Bijvoorbeeld: u stelt de bewaartermijn voor mails in op 'onbeperkt': dan worden alle mails voor onbeperkte tijd bewaard op de servers van Google, ongeacht of de gebruiker deze mail heeft verwijderd in zijn/haar Gmail account. Een beheerder zal de mail steeds kunnen opvragen via Google Vault.
Team Drives
Met Team Drives wordt het veel eenvoudiger om bestanden te delen en rechten te beheren. Team Drives zijn immers eigendom van het domein en niet van een individu. Dit in tegenstelling tot de 'My Drive' in G Suite Basic.
Toegangsrechten van Team Drives kunnen worden beheerd door het lidmaatschap van groepen. Wijzigt het lidmaatschap van een individu door vb jobrotatie, dan wijzigt ook instant de zichtbaarheid van de bijhorende Team Drives. Het is bovendien mogelijk om bepaalde groepen wel bewerkrechten te geven zonder de optie om te verplaatsen en verwijderen.
In de klassieke 'My Drive' moet men een map delen met anderen, de ontvangen bestanden moet men vervolgens 'Toevoegen aan Mijn Drive' alvorens ze in de eigen structuur zichtbaar worden. Het is maw veel complexer om de deelrechten te beheren dan in Team Drives. Bestanden die geüpload worden of gemaakt worden in Drive, blijven in deze versie ook eigendom van de gebruiker die het bestand maakt of uploadt. Gaat deze gebruiker uit dienst of verandert een gebruiker binnen de organisatie van job, dan vereist dit meestal een behoorlijke handling om eigendomsrechten over te dragen met het oog op behoud van data.
Is G Suite Business interessant voor mijn organisatie?
Indien u zich herkent in één van volgende scenario’s loont het zeker de moeite om G Suite Business te overwegen:
- U loopt voor een aantal gebruikers voortdurend tegen de verbruikslimiet van 30 GB aan.
- U heeft moeite om uw structuur in Google Drive te beheren.
- Door jobrotatie of personeelsverloop dient u steeds de procedures voor data overdracht te volgen in G Suite.
- U wil meer zekerheid over welke data bewaard blijft in Gmail en Google Drive.
Heeft u minstens één keer “ja” geantwoord op bovenstaande vragen? Klik dan hier voor de recording van het webinar en kom alvast meer te weten over G Suite Business.
Opmerking: G Suite Business kan enkel voor het gehele domein ingesteld worden. Het is niet mogelijk om bepaalde medewerkers een G Suite Basic licentie toe te kennen en anderen een G Suite Business licentie.
Prijsstijging G Suite
Voor het eerst sinds de lancering van G Suite, intussen meer dan 10 jaar geleden, heeft Google wereldwijd een prijsstijging aangekondigd.
G Suite Basic verhoogt vanaf 2 april 2019 van 4 euro per gebruiker per maand naar 5,2 euro per gebruiker per maand.
G Suite Business verhoogt vanaf 2 april 2019 van 8 euro per maand naar 10,4 Euro per gebruiker per maand.
Waarom deze prijsstijging?
“Sinds de lancering van G Suite, met Gmail en Google Agenda, meer dan tien jaar geleden zijn er talloze services en features toegevoegd, zoals realtime samenwerking (Documenten, Spreadsheets, Presentaties) en flexibele opslag (Drive), krachtige videoconferencecalls (Hangouts Meet), veilig berichten verzenden binnen een team (Hangouts Chat) en zakelijke zoekmogelijkheden (Cloud Search). We hebben onze producten ook voorzien van geavanceerde artificial intelligence zodat u gemakkelijker kunt reageren op e-mails, insights uit gegevens kunt verzamelen en wordt beschermd tegen phishingaanvallen voordat ze plaatsvinden.”, aldus Google in zijn officiële mededeling.
Wat zijn de gevolgen voor uw organisatie?
Wanneer u momenteel een G Suite Basic of G Suite Business contract heeft met het flexibele model, dan worden in principe op 2 april de nieuwe tarieven toegepast.
Indien u het jaarplan gebruikt (het huidige annual plan aan 40 euro per gebruiker per jaar), dan worden de nieuwe tarieven toegepast op de eerstvolgende renewal date op of na 2 april 2019.
De prijsstijgingen zijn niet van toepassing op eventuele verlengingen of upgrades die nog voor 2 april 2019 plaatsvinden.
Heeft u vragen over uw abonnement? We kunnen samen met u bekijken wat de meest voordelige formule is in het kader van verlengingen of upgrades.
Contacteer ons of bekijk de recording van het webinar.
Wendy Daniels | Business Productivity Consultant
[email protected]
Tel 011 24 69 59