
Gebruikt u Excel voor CRM of facturatie?
Gebruikt u nog Excel voor CRM of facturatie? Lees dan zeker even verder. Er zijn namelijk nogal wat redenen om deze keuze eens onder de loep te nemen.
Het lijkt allemaal evident in het begin: u hebt een lijst nodig met de contactgegevens van uw klanten. Dat kan perfect in Excel! Iedereen kent de tool, alle gegevens staan in één spreadsheet en het is relatief gebruiksvriendelijk. In het begin. Want u zal snel merken dat Excel niet gemaakt is voor CRM beheer.
Dit is waarom:
- Alle gegevens dienen manueel te worden ingevoerd, wat niet alleen tijdrovend is, maar ook het risico op fouten verhoogt
- Houdt u ook de verkoopsresultaten bij in Excel, dan wil u hier wellicht ook statistieken uit kunnen halen. Grafieken, draaitabellen, complexe berekeningen... Succes!
- Heeft één collega de spreadsheet geopend, dan zal u even moeten wachten om uw data in te voeren. In realtime samenwerken is moeilijk. Enerzijds loopt u hier het risico om data te vergeten, anderzijds worden er zo vaak onnodige kopieën gemaakt die achteraf niet of moeilijk samen te voegen zijn. Zelfs met de cloudoplossingen van vandaag (zowel Office 365 als Google Spreadsheets) loopt u al snel tegen de beperkingen van rekenbladen aan.
- Verstuurt u ook facturen vanuit Excel? Dan wordt het helemaal ingewikkeld: gekoppelde spreadsheets, complexe formules, mogelijk zelfs mail merges...
- U kan geen bijlagen of e-mails (offertes, facturen...) opslaan bij uw klanten of contactpersonen.
- Gegevensrelaties zijn moeilijk weer te geven in Excel
- Het risico op per ongeluk overschrijven van data is reëel en valt niet altijd meteen op.
- ...
Toch is een actueel klantenbestand cruciaal. Het is nodig voor het opvolgen van verkoop, het beheer van klantinfo, leads en leveranciers, u hebt meteen de juiste data voor uw marketingacties.
Enkele voordelen van een CRM pakket:
- Uw data is op elke plaats steeds ter beschikking. U kan in realtime beschikken over alle data en uw leads en verkoopsproces opvolgen.
- Excel lijsten zijn eenvoudig te importeren in CRM tools
- Alle interacties, tussen u, uw leads, klant, leverancier, worden bijgehouden in de CRM applicatie, zodat iedereen steeds op de hoogte is van de laatste acties
- Relaties tussen contacten, bedrijven, over deals enz. zijn eenvoudig gevisualiseerd zodat u steeds in één oogopslag over de juiste actuele informatie beschikt
Teamleader CRM
Teamleader CRM zorgt voor een efficiëntere werkomgeving. Dankzij deze online CRM applicatie hebt u alle klantengegevens binnen handbereik, kan u de klant volgen door het verkooptraject en hebt u altijd een duidelijke stand van zaken voor ieder salestraject.
De juiste factuur op het juiste moment? Het is onderdeel van de logische workflow na verkoop. Bovendien biedt Teamleader een aantal interessante koppelingen met agenda-, mailing- of boekhoudpakketten, wat het geheel nog overzichtelijker maakt.
Wil u zelf eens testen of Teamleader CRM voor uw bedrijf de juiste keuze is?
Maak dan gratis een 14 dagen trial aan.
Heeft u graag iets meer uitleg? Maak vrijblijvend een afspraak. Ik kom het u graag persoonlijk uitleggen!
Wendy Daniels
Business Productivity Consultant
Tel +32 11 24 69 19
[email protected]