Terug naar overzicht
09-09-2019

“HET IS GEWOON WIE WE ZIJN”, HOE EUROSYS OP EMPLOYER BRANDING INZET

Een war for talent is aan de gang in de IT-sector. Een oorlog die EuroSys uitvecht door steeds een betere werkgever te worden. Werknemers hebben er bijvoorbeeld toegang tot alles van een vitality coach tot flexibele regelingen voor thuiswerk. “Employer branding is voor ons geen commercieel verhaaltje, het is echt wie we zijn.”

EuroSys is al een tijdje een vaste waarde in het IT-landschap van Limburg. Ze begonnen bijna 30 jaar geleden als keten van computerwinkels, maar sinds 2017 zijn de winkels afgesplitst naar Auva NV en focust EuroSys zich nog enkel op bedrijven, scholen en overheden. Vandaag stellen ze ongeveer 70 personen tewerk. “We helpen bij de digitale ontwikkeling van bedrijven, scholen en overheden”, vertelt Mark Aerts, commercieel directeur. “We zijn dus heel wat meer dan de computerwinkel die we vroeger waren.”

Maar zo’n vaste waarde moet ook inzetten op zogenaamde employer branding, ze tonen zich dus een duurzaam bedrijf en werkgever. En dat is meer dan ooit nodig in hun sector. “Er is een war for talent bezig”, stelt Aerts. “Technische IT-profielen zijn nog steeds heel moeilijk te vinden. Daarom zijn we voorloper op het gebied van employer branding, en dat werpt ook zijn vruchten af. Vanaf dat we de kans krijgen om uit te leggen wat we doen en waar we voor staan, tekenen kandidaten meestal wel.”

Goede HR, duidelijke cultuur

Employer branding is voor EuroSys vooral een combinatie van een goede HR en een duidelijke cultuur. “We nemen heel wat acties”, vertelt Sonja Palmans, teamleader HR en boekhouding. “Er zit bijvoorbeeld een halve dag per week een vitality coach op ons kantoor, daar kunnen medewerkers terecht voor advies rond voeding, sport of gewoon een goede babbel. Er is ook een werkgroep rond welzijn, we organiseren nu een najaarsprogramma dat activiteiten bevat zoals trefbal, een workshop slaapmeditatie, een gezonde lunch en nog zoveel meer. Maar we peilen ook constant naar de tevredenheid van werknemers met een specifieke digitale tool.”

Maar het gaat ook over cultuur. “We geloven in open communicatie”, vertelt Aerts. “Onze structuur is erg vlak. Iedereen kan mij, Sonja of zelfs onze afgevaardigd bestuurder aanspreken. We zeggen tegelijk waar het op staat, ik doe dat en ik stimuleer mijn mensen ook om dat tegen mij te doen. Dat zorgt voor een echt open communicatie binnen ons bedrijf.”

EuroSys zet daarnaast ook in op milieu, ze houden al jaren rekening met hun CO2 uitstoot en nemen stilaan hybride en elektrische wagens op in hun wagenpark. Daarnaast zijn er erg flexibele voorzieningen voor thuiswerk en voor het gebruik van videoconferencing, zowel voor interne meetings als voor meetings met klanten en externe partners. Op 2 jaar tijd willen ze zo de gemiddelde CO2 uitstoot per persoon tussen de 50 en 75% verminderen.

Positieve spillovers

En ze mogen het dan employer branding noemen, dit is niet zomaar imago voor EuroSys. “Bij ons is het authentiek wie we zijn”, stelt Aerts. “Het is niet zomaar een commercieel verhaaltje”, lacht hij.

Dat biedt trouwens ook heel wat positieve spillovers. Ten eerste voor hun interne cultuur. “In 2018 heeft niemand ons bedrijf vrijwillig verlaten”, vertelt Palmans. “Wat in de IT-sector zeer uitzonderlijk is. Dat toont toch dat we iets goed doen.” Maar ook klanten appreciëren de stijl van EuroSys.”We staan voor iets, en daarom kiezen klanten en medewerkers steeds meer voor ons”, besluit Aerts. “Een sollicitant of klant wil weten waar we in geloven en wat er in ons hart leeft, niet enkel wie de goedkoopste prijs biedt. Mensen handelen uiteindelijk met mensen.”

bron: Made in Limburg 8 september 2019, https://www.madeinlimburg.be/branded-content/het-is-gewoon-wie-we-zijn-hoe-eurosys-op-employer-branding-inzet/