
Veilig thuiswerken in tijden van COVID-19
Door de uitbraak van het coronavirus zijn we massaal aan het thuiswerken geslagen. En dat gebeurt niet altijd even veilig als op kantoor. Dat weten cybercriminelen ook. Het aantal cyberaanvallen swingt momenteel de pan uit. Vooral phishingmails rond het coronavirus zijn een veelvoorkomend probleem. Hoe bescherm je je medewerkers tegen deze aanvallen als ze thuiswerken?
1. Zorg dat ze zich bewust zijn van de gevaren
Maak je medewerkers er attent op dat ze moeten stilstaan bij het feit dat cybercriminelen profiteren van de angst die er momenteel heerst rond het virus. Mensen die op zoek gaan naar informatie kunnen daarbij snel op een verkeerde link klikken. Waar moet je voor oppassen?
- E-mails die van bekende organisaties lijken te komen met info over het coronavirus. Vaak hebben deze mails een link naar een bestand dat voor jou interessant zou zijn of willen ze je een bestand laten downloaden. Ook mails die je vragen voor donaties doen de ronde. Check altijd de afzender, het e-mailadres en het onderwerp van de mail. Is de mail niet persoonlijk aan jou geadresseerd of vraagt de afzender gevoelige informatie? Dan kan het wel eens om een phishingmail gaan. Lees zeker ook hoe je een phishingaanval te snel af kan zijn.
- Valse websites en landkaarten met de verspreiding van het aantal zieken. Deze zien er veilige website uit, maar zijn vaak kopieën. Van zodra je gegevens moet geven, pas je best op. Kijk ook altijd de url na.
Vraag je medewerkers ook om je er zeker van op de hoogte te brengen als ze denken dat ze het slachtoffer zijn van een cyberaanval, zeker nu ze op afstand werken.
2. Stel richtlijnen op vanuit het bedrijf
Zorg voor een goed anti-virusprogramma voor je medewerkers en een VPN-toegang. Alle laptops moeten altijd up-to-date zijn. Stel ook richtlijnen op voor het gebruik van smartphones.
Waarschijnlijk is de firewall op het bedrijf ingesteld om malafide en ongewenste websites te blokkeren. Maak gebruik van software-tools om de bedrijfslaptops zodanig te configureren dat de medewerkers die van thuis werken op dezelfde manier beveiligd zijn.
Weet je niet wat je bedrijf nodig heeft om mensen veilig thuis te laten werken? Bekijk dan onze webinar met WatchGuard hierover.
Laat je medewerkers weten via welke kanalen je zal communiceren en met welke e-mailadressen. Geef hen ook de gegevens van een contactpersoon bij wie ze terecht kunnen met hun vragen hierover.
3. Gebruik zeker multi-factor authenticatie
We kunnen niet genoeg benadrukken om zeker multi-factor authenticatie te gebruiken. In Office 365 kan je eenvoudig de 2FA activeren. Wil je andere applicaties (cloud of in-huis), je VPN-verbinding of je eigen laptop beveiligen, dan raden wij aan om AuthPoint van WatchGuard te gebruiken. Gebruik MFA zeker voor alle toepassingen die toegang tot bedrijfsgegevens beschikbaar maken op het internet.
Wil je AuthPoint wel eens testen? Contacteer dan onze WatchGuard specialist Joris Knuts voor een trial licentie via [email protected].
Extra tip
Laat ons je helpen om jouw thuiswerkpc’s veilig te houden met onze zelfontwikkelde observatietool ivITa. Dankzij deze tool kunnen wij geautomatiseerd vanop afstand jouw volledige bedrijfsnetwerk monitoren, inclusief toestellen zoals thuiswerkpc’s en smartphones.
IvITa houdt verschillende parameters in de gaten en slaat alarm wanneer er een probleem opduikt. Via schermovername lossen we dit probleem snel en eenvoudig op. Dankzij de uitgebreide rapportage weet je precies hoe jouw netwerk ervoor staat. Ook de nodige installaties en updates verlopen centraal op ons initiatief.
Klinkt dit als muziek in jouw oren? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op en we dan bekijken we samen de mogelijkheden. IvITa is ook mogelijk voor bedrijfsnetwerken die we niet zelf installeerden.
Heb je verder nog vragen over veilig thuiswerken? Contacteer ons dan gerust. Vanuit onze veilige thuiswerkplekken staan wij je nog steeds digitaal met raad en daad bij.