Terug naar overzicht
Maak een afspraak

Inspirocollege

Digitalisering onderwijs met nieuw laptopproj

Het Inspirocollege Midden-Limburg, de secundaire school in het bosrijke gedeelte van Houthalen, koos begin dit schooljaar resoluut voor de digitalisering van hun onderwijs. “Vanaf nu start elke leerling van het eerste jaar secundair onderwijs met de laptop in de klas”, zeggen algemeen directeur Tom Verheyen en operationeel directeur Bart Kerkhofs. EuroSys zorgde voor een vlekkeloze levering, technische support en de administratieve afwikkeling van 200 laptops.  
 
Vorig jaar viel er een klein bommetje op de directie-afdeling van het Inspirocollege. De Vlaamse regering legde op dat moment de concrete leerplandoelstellingen voor het vernieuwd secundair onderwijs op tafel. In dat vernieuwd secundair onderwijs verdwijnt het onderscheid tussen ASO, TSO en BSO. Het nieuwe systeem werkt met basisvorming en differentiatie pakketten en gaat uit van een studiekeuze met een duidelijk doel: doorstromen naar hoger onderwijs, voorbereiding op de arbeidsmarkt of beide. 

“De nieuwe eindtermen moesten al ingaan op 1 september 2019”, zegt algemeen directeur Tom Verheyen. “Op dat moment moest ook het eerste jaar van het gemoderniseerd secundair onderwijs van start gaan. Allemaal op het nippertje aangezien die eindtermen nog niet definitief waren en we nog wachtten op de adviezen van verschillende onderwijsraden.” 

Digitale integratie tijdens de lessen

Spannend dus. Vooral het luik dat zich buigt over de vereiste digitale competenties in scholen deed menig hart sneller kloppen. De directie had de keuze: ofwel voluit schakelen en meegaan met de digitale versnelling óf de bestaande verouderde infrastructuur behouden. 
“In principe hadden we maar twee maanden om alles te organiseren”, verduidelijkt algemeen directeur Tom Verheyen. “We beschikken wel over een IT-lokaal met meerdere vaste computers. Dat werkt via een uitleensysteem, waarbij iedereen op bepaalde tijdstippen het IT-lokaal gebruikt. Maar dat aanbod is eigenlijk te beperkt voor alle 540 leerlingen van onze school. We misten ook een geïntegreerd systeem, waarbij de toestellen dus ook tijdens de lessen gebruikt worden en niet enkel in de les ICT.” 

Laptops software deployed geleverd

In april 2019 werd de knoop doorgehakt en besliste de directie om voor EuroSys te kiezen. EuroSys leverde de laptops ‘software deployed’, dat wil zeggen dat EuroSys alle nodige software op de toestellen installeert voordat ze in gebruik genomen worden. “Daardoor werken de leerlingen nu van de zeven lesuren, drie à vier lessen met de laptop”, zegt operationeel directeur Bart Kerkhofs. “Dat is een gigantische vooruitgang. We komen van een lessenrooster waarbij de laptop ‘nul’ uren gebruikt werden.”

De nieuwe doelstelling van het ministerie van Onderwijs legde vooral de nadruk op het geïntegreerd gebruik van ICT. Dat wil zeggen dat er naast de les ICT, zoveel mogelijk lessen via digitale media moesten verlopen. “Steeds meer uitgeverijen publiceren digitale lespakketten”, zegt Verheyen. “Ook voor onze agenda’s maken we gebruik van smartschool. De leerlingen hoeven geen rekenmachine meer aan te kopen. Dat zit nu allemaal in de laptop. We zijn wel nog op zoek naar een goed didactisch pakket waarmee we onze papieren atlas kunnen vervangen.’

Begeleiding via een centraal aanspreekpunt 

In een volgende fase moesten natuurlijk ook de ouders betrokken worden in het laptopproject. De vlotte service bij een defect en de nabijheid van EuroSys gaf de doorslag. “We hebben de ouderraad meteen gecontacteerd om te kijken hoe we dit best organiseerden”, zegt Verheyen. “De ouders vonden het belangrijk dat indien een herstelling nodig was, ze op een centraal punt, liefst dichtbij terecht konden. EuroSys ligt op 1,5 km van onze school. Met EuroSys hebben we een korte communicatielijn. Als er zich een probleem voordoet, worden we meteen geholpen Ze hebben ons ook van het begin tot bij de keuze van het toestel begeleid. Uiteindelijk hebben we gekozen voor een Dell Lattitude 3300, met drie jaar garantie én drie jaar telefonische helpdesk.”

Korte communicatielijn

Via een aangepaste financiële formule kregen alle eerstejaars de mogelijkheid om een laptop aan te schaffen. “We wilden met dit laptopproject, genaamd “Bring your own device,’ de digitale kloof wegwerken en tools van het dagelijks leven inzetten in de klaspraktijk. Daarvoor hebben we een systeem van huurkoop toegepast. Dat betekent dat het toestel na 22 maanden hun eigendom is. De kosten van de laptop lopen nu verspreid, ook ouders die niet mee zijn met het gebruik van laptops voelen zich nu technisch beter omringd.”  

Bijscholing en dactylolessen

De introductie van de laptops heeft ook voor de leerkrachten een aanpassing teweeg gebracht. “Er is een groot verschil tussen laptopgebruik voor alledaagse toepassingen en lesgeven met een digitaal lespakket”, verduidelijkt Kerkhofs. “Je moet alle mogelijkheden van het digitaal lespakket grondig kennen om het op een interessante en leuke manier aan een groep leerlingen over te brengen. Natuurlijk zullen onze leerlingen ook nog werken met papieren handboeken. We combineren traditionele en digitale leermiddelen. Toch hebben we een aantal leerkrachten cursussen gevolgd en zijn er dactylolessen ingevoerd voor de leerlingen.” 

Snelle wifi en hypermoderne aula

Naast de aankoop van de laptops, de bijscholing van de leerkrachten en de bouw van een hypermoderne aula werd er ook budget voorzien voor lockerkasten om de toestellen op een veilige manier op te bergen en een professionele en vooral snelle Wifi verbinding.  “Dat was uiteraard noodzakelijk om alle lessen vlot te laten verlopen”, zegt Bart Kerkhofs..”We hebben ervoor gekozen om geen firewall te installeren. In principe kunnen de leerlingen dus alle sites bezoeken. De leerkrachten moeten soms bijsturen, maar we merken dat de kinderen daar goed mee omgaan. Eigenlijk is het vergelijkbaar met de periode toen de leerlingen voor het eerst hun gsm op school mochten gebruiken. Ook toen hebben we moeten wikken en wegen wat de beste opties waren. Anderzijds merken we wel leerlingen goed zorg dragen voor hun laptop. Het feit dat het toestel na de leasing van hen is, is daar een grote motivator in.” 

Over Inspirocollege

Deze secundaire school ligt op de Herebaan-West 41 te Houthalen en telt 570 leerlingen en 80 personeelsleden. Al drie schooljaren onderscheidt de school zich door het pedagogisch project van talentgericht onderwijs in een specifieke infrastructuur. “Niet alleen gaan leerlingen elke dag actief en zelfstandig aan de slag, er is bovendien bijzonder veel ruimte voor inspraak via vele overlegorganen”, klinkt het. Voor info: www.inspirocollege.be