
Happy profit bij EuroSys
Het blindelings streven naar winstmaximalisatie op korte termijn heeft tot een enorm menselijke, sociaal en ecologisch deficit geleid. Met EuroSys geloven we dan ook dat we moeten streven naar een maatschappij waar welvaart en welzijn samen gaan. Zonder daarom winst uit het oog te verliezen, alleen moeten we op een andere manier naar winst kijken.
Happy profit (en we verwijzen graag naar het boek van Herman Toch) is de enige manier om winst ook sustainable te maken. Enkel op deze manier kunnen we trots zijn waar ons bedrijf voor staat.
We willen impact creëren en zorgen dat we de wereld beter achterlaten dan toen we erop gekomen zijn.
Om ons bedrijf te evalueren kijken we naar de ‘9 snelwegen naar happy profit’ van Herman Toch.
1. Bewijs je maatschappelijk doel
Bij EuroSys willen we onze ecologische voetafdruk zo klein mogelijk maken. Om ons elektriciteitsverbruik op te vangen, hebben we ons bedrijventerrein vol zonnepanelen gelegd. Zowel ons gebouw als ons wagenpark zijn ondertussen CO2-neutraal.
Verder zijn we ook founding partner van de ivzw Promobutler - Infinity Foundation. De eigenaar van EuroSys, Mark Lens, heeft deze ivzw opgericht met het doel om ondernemers te overtuigen om te investeren in o.a. het planten van bomen in ontwikkelingslanden. Dankzij deze bomen kunnen we de economie een boost geven. Binnenkort vertellen we u alles over deze nieuwe ivzw.
2. Investeer in impactvolle innovatie
We willen ook een alternatief bieden voor de wegwerpcultuur in de ICT. Een laptop van enkele jaren oud wordt al snel weggegooid en vervangen door een gloednieuw exemplaar. De fabricage van deze nieuwe laptop verbruikt veel grondstoffen en energie. EuroSys ging op zoek naar een oplossing en vond die bij Circular Computing, een bedrijf dat degelijke bedrijfslaptops van 3 jaar oud herfabriceert tot zo goed als nieuwe laptops.
We zijn trots en vereerd om als enige in België deze laptops te mogen verdelen. De filosofie van Circular Computing sluit volledig aan bij die van EuroSys.
Ons zusterbedrijf Netmedia Europe biedt met haar platform folders.eu de mogelijkheid om (reclame)folders digitaal te bekijken. Zo zetten zij zich ook in voor het milieu. Voor elke folder die minder geprint moet worden, moeten er minder bomen sneuvelen.
3. Ga voor vakmanschap
Al onze medewerkers krijgen een degelijke opleiding en voor de technische dienst hebben we zelfs onze eigen Academy. Verder werken we alleen met A-merken om zo kwaliteit te kunnen garanderen.
4. Werk samen met alle belanghebbenden
Onze collega’s zijn de drijvende kracht van het bedrijf. We hechten daarom veel belang aan hun gezondheid. Zo voorzien we niet alleen vers fruit en verse soep, maar hebben we ook een gezondheidsplan uitgewerkt. Elke week motiveert onze Vitality Coach ons om in beweging te blijven en gezond te eten. Workshops, challenges en sportevenementen zorgen zowel voor de nodige informatie als de nodige uitdagingen om het leuk te houden.
Een ander belangrijk aspect in de gezondheid van onze collega’s is ergonomie. Hiervoor zorgen we voor workshops en komt er elk jaar een ergonomie expert op de werkvloer kijken. We hebben ook voor sta-zitbureaus gezorgd, zodat de collega’s niet altijd moeten blijven zitten.
Naast een gezondheidscoach gaan we ook een duurzaamheidscoach ons bedrijf laten adviseren. Iemand die ons tips geeft over hoe we nog meer kunnen inzetten op duurzaamheid.
5. Breng gelijkgestemden samen
EuroSys is lid van Qcom, een groepering die enkele IT-bedrijven samenbrengt om kennis te delen en open te communiceren over de markt. We geloven er in dat we samen sterker staan, omdat we kunnen leren van elkaar.
Ook onze nieuwe Promobutler – Infinity Foundation ivzw is voor ons een manier om gelijkgestemden samen te brengen en samen te strijden voor een goed doel.
6. Omarm het peer-to-peerdenken
Bij deze pijler komt weer onze Promobutler – Infinity Foundation ivzw naar boven. Verder zetten we ook in op crowdfunding en geloven we erg in het delen van onze kennis.
7. Bouw persoonlijke relaties op
Elke klant heeft bij ons een persoonlijke Account Manager en een Internal Sales Consultant. HIerdoor hebben ze een vaste gesprekspartner, iemand waar ze op kunnen terugvallen en die gaat kijken naar de behoefte van een bedrijf op langere termijn.
8. Wees een goede vriend
We proberen onze klanten zoveel mogelijk te betrekken en hen op de hoogte te houden van het reilen en zeilen binnen EuroSys. Dit doen we door vaak updates te posten op sociale media, door onze klanten uit te nodigen op evenementen en door onze kennis te delen via o.a. webinars.
Daarnaast organiseren we regelmatig acties om een goed doel te steunen. Vorig jaar stonden onze acties in het teken van Bednet, een vzw die ervoor zorgt dat zieke kinderen van thuis uit live de lessen in de klas kunnen meevolgen. We organiseerden o.a. restaurantdagen en gaven we 5 euro voor elke nieuwe volger op LinkedIn. Om ons actiejaar met een klepper af te sluiten, besloten we om het ingezamelde geld persoonlijk te voet te gaan afgeven bij Bednet in Leuven. Dankzij de extra steun van deze sponsortocht van 53 km konden we een mooi bedrag van bijna 5000 euro overhandigen aan Bednet.
In 2019 focussen we ons op Kom op tegen Kanker. We organiseerden al een carwash en een veiling en we deden ook al mee met de Warmathon van Studio Brussel. Op 24 maart lopen we met 2 teams mee met de 100Km-run voor Kom op tegen Kanker.
9. Innoveer van onderuit
Binnen de technische dienst van EuroSys hebben we een eigen R&D-team dat voortdurend bezig is met het uitdenken van future proof ICT-oplossingen voor onze klanten.
Deze 9 pijlers zorgen ervoor dat EuroSys in staat is om happy profit te realiseren. We zullen hierin steeds verder blijven gaan en blijven strijden voor de planeet en de mensen. We hopen dat we u met onze activiteiten kunnen inspireren om te kijken wat u zelf kan doen. Heeft u nog andere ideeën voor happy profit? Dan horen we ze graag van u.